- Vilket är ditt ansvar? Dans som roar och oroar på NorrlandsOperan i Umeå

Stor urpremiär och internationella gästspel på NorrlandsOperan i höst. Scenkonsthuset i Umeå fortsätter att ge dansföreställningar som lever upp till NorrlandsOperans vision att stå för både provokation och tradition.

For the sky not to fall är en av höstens mest omtalade dansföreställningar. Koreografen Lia Rodrigues kommer med tio dansare från Brasilien till NorrlandsOperan, som får det enda gästspelet i Sverige. Föreställningen liknas vid en rituell dans som ifrågasätter hur vi utnyttjar jordens resurser. Publiken står och sitter på golvet mitt bland dansarna som täcker sina kroppar med doftande kryddor och kaffe.

– Danshösten på NorrlandsOperan handlar om ansvar. Hur tar vi ansvar för vår planet, för varandra och för våra egna kroppar. I flera av höstens föreställningar lockas vi till att reflektera över dessa frågor, säger Birgit Berndt som är danschef på NorrlandsOperan. Jag ser väldigt mycket fram emot Lia Rodrigues gästspel vars föreställning verkligen berör publik världen runt. Det är känslosamt att befinna sig så nära dansarna och dofterna tillför ytterligare en dimension till upplevelsen.

I november blir det familjeföreställning. Performancekollektivet John The Houseband kommer till Umeå och tillsammans med NorrlandsOperans Symfoniorkester skapar de en unik variant av baletten Nötknäpparen. The Nutcracker blir en version där traditionellt möter modernt, pop möter klassiskt och performance.

URBAN NORTH återkommer i september för tredje året i rad. Ett initiativ av NorrlandsOperan för att lyfta den urbana kulturen i Västerbotten. I år anordnas en battle-helg där deltagarna kan tävla i All Style Battle för både nybörjare och proffs, eller i Showcase Competitions en koreografitävling i alla stilar. Under helgen deltar urbana stjärnskott från Västerbotten, Sverige och världen. Lördagskvällen avslutas med en scenshow där man bland annat kan se Shapeshifting med Linda Hayford från Frankrike och Passinhodansare från Brasilien. Omtalade Hiphopduon LASH är med i kvällsshowen. Årets URBAN NORTH-stipendium, ett initiativ från NorrlandsOperan för att främja unga utövare av scenkonst, delas ut under Art of Spectras föreställning i november.

I helaftonsverket Alae i oktober möts för första gången en av Sveriges mest uppskattade koreografer, Örjan Andersson, och New York-baserade pianisten Per Tengstrand. Tillsammans med tre dansare skapar de ett helt nytt verk där Beethovens klassiska stycken möter den samtida dansen.

Danshösten avslutas med Striptease under årets MADE. Pere Faura bjuder på både humor och eftertanke i hans hyllade stand-up monolog. Men vem är det som i slutänden blir avklädd – aktören eller åskådaren?

Hela dansrepertoaren
(läs mer på norrlandsoperan.se)

URBAN NORTH workshophelg 9–10.9 Umeå

Dansmingel med Brasilientema 13.9 Umeå