Eva Swartz Grimaldi blir styrelseordförande för Norstedts Förlagsgrupp

Vid årsskiftet får Norstedts Förlagsgrupp AB en självständigare ställning inom KF Media under egen vd och styrelse. Som tidigare meddelats, har Peter Wilcke utsetts till förlagsgruppens vd och nu är det klart att Eva Swartz Grimaldi tillträder posten som styrelseordförande, båda med start från och med den 1 januari 2013.

– Norstedts är ett fantastiskt förlag med sin långa historia och viktiga och intressanta utgivning och jag är mycket hedrad över att bli utnämnd till förlagets styrelseordförande, säger Eva Swartz Grimaldi. Bokbranschen genomgår för tillfället en av de allra största förändringarna någonsin och vi har bara sett början av den digitala utvecklingens påverkan på branschen. Men även om vi kommer att ägna mycket tid åt nya strukturer, affärsmodeller och distributionskanaler en tid framöver, får vi aldrig glömma vad som är ett bokförlags kärna: Författarna och deras böcker.

– Eva är vd för Bianchi Café & Cycles samt styrelseledamot i bl. a. SVT, Stockholms Konserthus och Nobel Media. Hon har varit vd för Stiftelsen Natur & Kultur, programdirektör på TV 4 samt vd för produktionsbolaget Meter Film & Television. År 2007 fick hon uppdraget av regeringen att som ordförande leda utredningen om framtidens kulturpolitik i Sverige.

Fakta om Norstedts Förlagsgrupp

I Norstedts Förlagsgrupp ingår förlagen Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Utgivningen omfattar svensk och utländsk skönlitteratur och faktaböcker och kännetecknas av kvalitet och bredd.

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och nonbooks.

För ytterligare information

Camilla Brännström, presskontakt, tel 010-744 21 70. För kontakt med Eva Swartz Grimaldi eller Peter Wilcke var vänlig kontakta Camilla Brännström.

• Eva Swartz Grimaldi

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och fakta och kännetecknas av kvalitet och bredd. Förutom svensk och utländsk skönlitteratur ger vi ut memoarer, biografier, debatt- och reportageböcker, samt fackböcker inom historia, mat, trädgård, djur och natur, nautica, ordböcker, kartor och akademisk kurslitteratur.