Gränsbrytarna av Erik de la Reguera

Varför är det inte en självklarhet att alla människor ska få resa fritt?

Norma, Jamal och Abou har var och en lämnat allt för drömmen om ett värdigt liv. Som så många andra migranter i vår tid korsar de kontinenter. I Gränsbrytarna följer journalisten Erik de la Reguera dem på nära håll längs deras strapatsfyllda färder mot USA och Europa. Varvat med fältarbetet beskriver han migrationens historia. Han ser ett tydligt samband mellan de allt högre murarna och vår tids växande nationalism. I alla tider har de styrande försökt begränsa människors rörlighet, men aldrig har de geografiska gränserna varit så skarpa som nu.

Gränsbrytarna är en bok om några av vår tids stora frågor. Den utforskar vad som händer när gränser korsas. Även de inom oss.

Läs mer på www.gransbrytarna.se

Gränsbrytarna har första recensionsdag den 17 september.

För mer information, recensionsexemplar eller kontakt med författaren hör av dig till: Sara Henrikson, Norstedts. Tel: 010-744 21 47 mail: sara.henrikson@norstedts.se