Norwesco satsar på elbilsladdning

En laddstation är specifikt utformad för laddning av elfordon och har två stora fördelar jämfört med att ladda direkt ur ett vanligt vägguttag

-Det går snabbt att ladda. Vid laddning i ett vanligt vägguttag tillåts inte laddningen uppnå maximal styrka. Med hjälp av en laddbox tillåts högre laddeffekter, och i samband med installationen uppgraderas ledningar och säkringar (vid behov) för att minska riskerna för elstörningar i hemmet. Vissa modeller har en lastbalansering inbyggd (PM). Lastbalansering reducerar automatiskt fordonets laddström vid för hög last och minimerar risken att huvudsäkring löser ut.

-Det är säkert att ladda. En laddbox är speciellt framtagen för laddning av laddbara fordon och garanterar därmed en säker laddning. Laddboxen har inbyggd aktiv säkerhet, vilket bland annat innebär att strömmen kan slås på först när alla anslutningar är korrekt ihopkopplade. Eftersom laddning av elbilar kräver stora strömstyrkor finns det vissa säkerhetsrisker vid laddning i vanligt Schuko-uttag. Med laddboxen minimeras denna risk.

I Norwescos sortiment har viReFuel.

ReFuel finns i fyra olika varianter, men kan utökas efter behov. För fler varianter kontakta din Norwesco representant. Basic finns i 16A eller 32A med de viktigaste skydden och har övervakning av laddningen. Båda PM modellerna har inbyggd energimätning, samt en tydlig display med information om laddningsprocessen. Man kan enkelt välja en lägre laddström genom att ställa om laddboxen.

Det är därför fördelaktigt att montera 32A modellen och därefter välja en lägre ström anpassad till

huvudsäkringen. Samtliga har en unik låsning av laddkabeln i Typ 2 uttaget då den laddas. Därmed reduceras risken för att oavsiktligt dra ut kabeln under laddning.

Norwesco laddstationer är skyddade mot DC-felströmmar. Skulle ett fel uppstå och mer än 6mA likspänning läcker, kommer laddstationen automatiskt bryta elförbindelsen med fordonet.

Med hjälp av våra produkter kan människor leva och arbeta i en tryggare miljö. Vi arbetar främst med elsäkerhetsprodukter och vårt produktprogram omfattar allt ifrån säkerhetsbrytare, spisvakter och jordfelsbrytare till timers, bilvärmarcentraler och strömställare.

I över 75 år har Norwesco utvecklat, producerat och marknadsfört elsäkerhetsprodukter av hög kvalitet med smarta lösningar för installatör och slutanvändare. Då vi arbetar nära våra kunder, utvecklar de flesta produkterna själva och har en egen produktionsanläggning innebär det att vi snabbt kan ta fram de lösningar som marknaden efterfrågar. Vid utvecklingen av våra produkter har vi alltid lagt stor vikt vid att kombinera det funktionella med en modern design, som gör att produkterna passar in i olika miljöer.

Produktion sker vid vår anläggning i Öregrund. Här arbetar ett rutinerat team med att för hand montera, syna och testa produkterna. Detta har gett oss ett rykte som kvalitetsleverantör och att vi och våra produkter går att lita på. Våra produkter testas och certifieras dessutom av oberoende testinstitut. Vår verksamhet är kvalitetscertifierad enligt ISO 9001:2015. När det gäller miljö månar vi självklart om att uppfylla de lagar och regler som finns inom EU så som Reach, RoHs m.fl.

Egen utveckling och personal med hög teknisk kompetens gör att det alltid är enkelt att få support och svar på frågor kring produkterna. Då vi har kontroll över hela produktionskedjan kan vi också garantera snabba leveranser. Varje år producerar vi cirka 400 000 st enheter. Av detta säljs cirka 60 % i Sverige, via etablerade elgrossister, medan resten exporteras. Norwesco är ett svenskt företag och ägs av Lagercrantz Group.

Per Hemstadius

Presskontakt VD/CEO 08-7922710