Note Design Studio uppmärksammas internationellt

I ett ambitiöst projekt har Note Design Studio skapat ett café utöver det vanliga. Café Foam i Stockholm har renoverats och fått en helt ny design. Designen sprids nu över världen och tidningar på tre kontinenter skriver om den spektakulära inredningen av det lilla Cafét på Karlavägen.

Projektet publicerades på en av världens största och mest inflytelserika designbloggar - Dezeen i slutet av februari och sedan dess har ett tjugotal hemsidor världen över rapporterat om det nya cafét. Även ett tiotal stora internationella designtidningar (bl.a. Case da abitare) har hittills uppmärksammat projektet.

Café Foam byggdes 1997 med mål att bli Stockholms trendigaste café. Med Note Design Studios hjälp har det åter klivit fram som ett av inte bara Stockholms utan ett av världens allra mest uppdaterade designcaféer. Arbetet med designen påbörjades för ett drygt år sedan för att slutföras i början på 2010.

"-Vi vill att ni skapar en inredning som man älskar eller hatar, man får inte vara likgiltig!"

Förutsättningarna vi fick av Michael Toutorongi var tydliga när vi började arbetet med nya Café Foam. Vi började söka inspiration i ytterligheter där passion och hat låg nära varandra.

Note Design Studio började jobba med Café Foams varumärke för att skapa en bas som kunde fungera som språngbräda mot ett mer extremt uttryck, såhär beskriver ansvarige inredningsarkitekten Jon Eliason inredningen:

”Vår ingång blev komplexiteten runt tjurfäktningen som företeelse. Vi häpnade och hänfördes av matadorens och tjurens gemensamma rörelseschema och riktningar under pågående kamp. Detta tillsammans med tjurfäktningsarenans material och färger har legat till grund för utformningen av nya Café Foam.

Vi låter spanskt temperament möta skandinavisk svalhet och gör ett likhetstecken mellan matadorens rörelser över arenan och skandinaviske konstnärens Baertlings linjer. ”

Två andra viktiga faktorer i inredningsarbetet var också att dels använda redan kända element ifrån tidigare inredning, för att stamkunderna skulle känna igen sig och kunna relatera till allt det nya. Dels att skapa en levande miljö som bejakade möten, bevakade integritet och förstärkte matupplevelsen. Ledorden för designarbetet och för Café Foam definierades till Kvalitet, Nytänkande och Omsorg.

För ytterligare information kontakta oss gärna.

Kontaktperson Cristiano Pigazzini.

Ansvarig inredningsarkitekt:Jon Eliason

Note Design Studio

Heliosgatan 13

12030 Stockholm

info@notedesignstudio.se

www.notedesignstudio.se

• Arkitektur

• design management
  • branding
  • brand
  • arkitektur
  • inredningsarkitektur
  • inredning
  • design

Om Note Design Studio

Vi hävdar att design är en essentiell del vår samtid. Design är ett sätt att synas, sälja och utvecklas.

Note Design Studio jobbar med att ta fram idéer, designkoncept och strategier för varumärken som vill stärkas och hitta nya vägar för att förbättra sin produkt och därigenom få ny konkurrenskraft.

Vi skapar innovationer genom att använda design, och innovationer stärker de varumärken som vi jobbar med, starka varumärken skapar en lojalitet hos kunden och den lojaliteten skapar en långsiktig vinst.

Våra projekt varierar i skala, från mindre enstaka designprojekt till strategiska varumärkesstärkande projekt där vi jobbar långsiktigt med företagets uttryck som helhet.

På kontoret har vi kompetens inom inredningsarkitektur, produktdesign, arkitektur, branding och designmanagement.

Cristiano Pigazzini

Presskontakt Presskontakt 0706070004