Cancerkongress i Stockholm: Forskning i kampen mot blodcancer

Europas viktigaste blodcancerkongress, EHA, hålls i Stockholm den 13–16 juni. Närmare 10 000 av världens ledande experter och forskare samlas på Stockholmsmässan i Älvsjö. Många forskningsrön presenteras, bland annat nya framgångar för patienter med myelofibros och fortsatt hoppingivande data för patienter med kronisk myeloisk leukemi.

På EHA presenteras nya data om effekten av Jakavi, det enda läkemedlet som finns för behandling av myelofibros, en ovanlig och livshotande form av blodcancer som drabbar omkring 50 personer per år i Sverige. Jakavi, som blev godkänt så sent som i augusti 2012, förbättrar både livskvaliteten och överlevnaden. Studierna som presenteras på EHA bidrar till en ökad kunskap om läkemedlets effekter och egenskaper.

För drygt tio år sedan betydde kronisk myeloisk leukemi i de flesta fall döden inom fem år från diagnos. Men tack vare den medicinska framgången med bromsmedicinen Glivec kan många patienter leva i stort sett helt vanliga liv. Nu har ett annat läkemedel, Tasigna, i en lång rad studier visat ännu bättre behandlingsresultat. I många fall är den så kallade molekylära responsen så kraftfull att det inte längre går att detektera några leukemiceller i patienternas blod. Nu talar läkarna om en möjlighet att avsluta behandlingen när det inte finns några tecken på kvarvarande sjukdom. Under EHA presenteras de senaste framgångarna i kampen mot kronisk myeloisk leukemi.

På lördag den 15 juni har Novartis ett internationellt pressmöte klockan 19:00–20.30 på Rica Talk Hotel invid Stockholmsmässan i Älvsjö. Europeiska experter inom myelofibros och kronisk myeloisk leukemi presenterar forskningsnyheter. För mer information och anmälan, kontakta Jenna Fogel på JAKTeam@biosector2.com

Nedan följer ett urval av de nyheter inom hematologi som Novartis presenterar vid EHA i Stockholm. Abstracts finns att läsa på EHA:s kongresswebb. Ange abstractnummer, klicka därefter på Show details och sedan View abstract.

Forskning om myelofibros:
Abstract S591: Long-Term Intervention Effects on Bone Marrow Morphology in Myelofibrosis: Patients Treated with Ruxolitinib and Best Available Therapy

Abstract S1111: Long-Term Outcomes From a Phase 3 Study Comparing Ruxolitinib with Best Available Therapy (BAT) for the Treatment of Myelofibrosis (MF): A 3-Year Update of COMFORT-II

Abstract S591:Long-Term Intervention Effects on Bone Marrow Morphology in Myelofibrosis: Patients Treated with Ruxolitinib and Best Available Therapy

Forskning om kronisk myeloisk leukemi:
Abstract P133: Continued Deeper Molecular Response with Nilotinib in Patients with Chronic Myeloid Leukemia in Chronic Phase (CML-CP) with Detectable Disease on Long-Term Imatinib: ENESTCMR 24-Month Results

Abstract P712: Nilotinib Shows Sustained Benefit Compared with Imatinib in Patients (PTS) with Newly Diagnosed Chronic Myeloid Leukemia in Chronic Phase (CML-CP): ENESTND 4-Year Follow-Up (F/U)

Abstract P141: High Rate of Deep Molecular Response after 5 Years of Nilotinib 400 mg bid in Early Chronic Phase Chronic Myeloid Leukemia – Update of The GIMEMA CML WP Trial CML0307