EU godkänner ny behandling mot neuroendokrin cancer

Europeiska kommissionen godkänner Afinitor för behandling av spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln. En studie visar att läkemedlet minskar risken för fortsatt tumörtillväxt och spridning med 65 procent jämfört med placebo.
– Det här är ett efterlängtat besked för en patientgrupp där det tidigare funnits ytterst få behandlingsalternativ, säger professor Barbro Eriksson vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Varje år drabbas mellan 40 och 50 personer av NET, neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln. NET är en svårbehandlad form av cancer och behovet av nya, effektiva behandlingar varit mycket stort. EU-godkännandet av Afinitor mot spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln möjliggör riktad behandling för tusentals NET-patienter i EU, Norge och på Island. Afinitor är en så kallad mTOR-hämmare som verkar genom att strypa tumörens försörjning av syre och näring.

Godkännandet grundas på data från Radiant-3, en fas III-studie på 410 patienter med spridd neuroendokrin cancer i bukspottkörteln. Studien visade att Afinitor mer än fördubblade tiden utan tumörtillväxt eller -spridning för patienter med denna svåra form av cancer jämfört mot placebo. Radiant-3 ingår i världens hittills största kliniska prövning inom området spridd neuroendokrin cancersjukdom.

Välkommet tillskott i behandlingsarsenalen
De flesta NET-patienter diagnostiseras först när cancern redan är spridd, vilket begränsar behandlingsmöjligheterna avsevärt. Afinitor har visats kunna bromsa tillväxt och spridning av neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln men har också andra positiva effekter, inte minst vad gäller hormonella symtom.

– Vissa NET-patienter har fått livshotande lågt blodsocker, men när de behandlats med Afinitor har värdena normaliserats, säger Barbro Eriksson.

Fakta om neuroendokrina tumörer, NET
I Sverige får mellan 40 och 50 personer varje år diagnosen neuroendokrin tumör i bukspottkörteln, NET. Dessa tumörer utgår från hormonproducerande cellanhopningar i bukspottkörteln. Följden blir överproduktion av ett eller flera hormoner. Orsaken till att patienter söker läkare kan dels vara de symtom som den överdrivna hormon­produktionen orsakar, dels buksmärtor som en direkt följd av tumören eller av metastaser (dottertumörer). De flesta patienter har spridd cancer redan när diagnosen ställs.

Afinitor
Afinitor (everolimus) är en så kallad mTOR-hämmare. Läkemedlet tas som tablett och blockerar aktiviteten hos proteinet mTOR, som har betydelse för cancercellers delning och hämmar tillväxten av de blodkärl en tumör behöver för att utvecklas. Afinitor stryper syre- och näringstillförseln till tumören. mTOR-hämning påverkar även tumörcellernas ämnesomsättning. Afinitor är redan godkänt för behandling av spridd njurcancer.

Radiant-3-studien
Radiant-3 är en internationell placebokontrollerad fas III-studie där 410 patienter med spridd neuroendokrin bukspottkörtelcancer deltog. Den ingår i den hittills största kliniska prövningen inom området spridd neuroendokrin cancersjukdom.

Film – så påverkar mTOR-hämning cancertumören:

Nyhetsgrafik – så fungerar mTOR-hämning:

• mtor-hämmare
  • neuroendokrina tumörer
  • professor barbro eriksson
  • akademiska sjukhuset
  • cancer i bukspottkörteln
  • pnet

Med tydligt fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se