”GIST-patienter bör riskbedömas av expertteam”

Ny kunskap om den ovanliga magtumören GIST ställer högre krav på vården. Flera olika experters bedömningar behövs för att avgöra vilka patienter som behöver medicinsk behandling efter en operation för att minska risken för återfall, och vilka som kan avstå.

– Riskbedömningarna blir allt mer komplicerade och varje enskild patient måste bedömas för sig. Det krävs vävnadsdiagnostik och mutationsanalyser, säger docent Mikael Eriksson, överläkare vid Skånes Onkologiska Klinik i Lund.

De senaste tio åren har forskningen gett mer kunskap om biologin bakom GIST och att GIST-patienter har olika mutationer som styr deras sjukdom. Överläkare Mikael Eriksson framhåller därför vikten av att patienter med GIST utreds och behandlas av multidisciplinära team med bred erfarenhet vid särskilda expertcentra.

– Även andra faktorer spelar in för val av behandling efter operation, säger Mikael Eriksson. Det gäller till exempel var i mag- och tarmkanalen tumören uppstår och om det förekommit något läckage från tumören vid operationen. Vi gör en samlad bedömning som bygger på olika experters erfarenhet.

Tidigare har GIST-patienter delats upp i tre kategorier beroende på hur allvarliga tumörerna bedömts vara; låg risk, så kallad intermediär risk och hög risk. Skandinaviska sarkomgruppen visade i en uppmärksammad studie 2011 att tre års behandling med Glivec efter operation till patienter med hög risk signifikant förbättrar överlevnaden.

– Det var ett genombrott när det gäller GIST-behandling, säger Mikael Eriksson, en av de ansvariga bakom studien som gjordes tillsammans med tyska sarkomcentra. Nu fortsätter utvecklingen med bedömningen att även patienter med intermediär risk i vissa fall bör få Glivec efter operation för att minska risken för återfall och förlänga överlevnaden.

– Det är en liten patientgrupp, som också bör behandlas i tre år, säger Mikael Eriksson.

Fakta om GIST – sällsynt cancer i mag-tarmkanalen
GIST (gastrointestinala stromacellstumörer) är en sällsynt form av cancer i mag-tarmkanalen. I Sverige insjuknar omkring 150 personer varje år. Av dem som drabbas har drygt 40 procent en mycket aggressiv tumör som i många fall leder till döden. Statistiskt återkommer tumören inom två år hos varannan patient som har opererats för GIST.

GIST kan uppträda var som helst från matstrupe till ändtarm, men förekommer oftast i magsäcken (60 procent) och tunntarmen (30 procent). De vanligaste sjukdomstecknen är smärtor i buken, blödningar från mag-tarmkanalen och svullnad som kan noteras av patienten själv eller läkare.

Fakta om Glivec vid GIST
Glivec godkändes inom EU år 2009 för behandling av patienter som har opererats för GIST i syfte att minska risken för återfall. Godkännandet byggde på en studie med drygt 700 patienter. Av dem som behandlades med Glivec hade efter ett år endast 2 procent fått återfall, jämfört med 18 procent av dem som fick placebo.

2011 presenterades SSG XVIII, en klinisk fas III-studie på 400 patienter som har genomförts av Skandinaviska sarkomgruppen (SSG) tillsammans med tyska sarkomcentra. Studien visade att tre års behandling ännu bättre resultat, vilket sedan 2012 rekommenderas som standardbehandling i Europa.

Glivec är också godkänt för behandling av patienter med GIST när operation inte är möjlig eller när sjukdomen har spridit sig (metastaser). Innan Glivec godkändes fanns det ingen annan effektiv läkemedelsbehandling mot GIST.

Glivec (imatinib) ges i tablettform och verkar genom att blockera aktiviteten hos c-Kit, ett enzym som stimulerar cancercellerna att dela sig ohämmat.

• c-kit
  • skånes onkologiska klinik
  • gastrointestinala stromacellstumörer
  • mikael eriksson