Påtagligt bättre resultat vid behandling av akromegali

Många patienter med akromegali uppnår inte önskat resultat med dagens medicinska behandlingar. Nu uppvisar en ny behandling, pasireotid LAR, avsevärt bättre resultat jämfört med standardbehandling.

– Det behövs nya behandlingsalternativ för de patienter som inte är tillräckligt hjälpta av standardbehandling, säger docent Britt Edén Engström, överläkare vid Akademiska sjukhuset.

Akromegali är en ovanlig hormonsjukdom som drabbar omkring 30 personer per år i Sverige. Män och kvinnor insjuknar i samma utsträckning, oftast i åldern mellan 30 och 50 år. Sjukdomen beror nästan alltid på en godartad tumör i hypofysen som orsakar onormal utsöndring av tillväxthormon som i sin tur får skelett och annan vävnad att växa. Den abnorma tillväxten sker i första hand i händer, fötter och delar av ansiktet som näsa, käkben, haka och pannben. Samtidigt förstoras muskler och inre organ medan underhudsfettet minskar och huden blir kraftigare. En teori som vunnit stor popularitet på senare tid är att jätten Goliat i gamla testamentet i själva verket led av akromegali.

Viktigt att reglera utsöndringen av tillväxthormon

Behandling av akromegali syftar till att kontrollera onormal hormonutsöndring för att minska sjuklighet och öka den förväntade livslängden, men med dagens medicinska behandlingar är det många patienter som inte uppnår så kallad biokemisk kontroll.

Den nu aktuella studien bekräftar att pasireotid LAR mer effektivt hämmar utsöndringen av tillväxthormon, och därmed tillväxtfaktorn IGF-1, jämfört med standardbehandlingen oktreotid LAR. Sammantaget är pasireotid signifikant bättre än standardbehandlingen när det gäller att åstadkomma biokemisk kontroll.

– Biokemisk kontroll är det allt annat överskuggande målet vid läkemedelsbehandling av akromegali, säger Britt Edén Engström, en av landets få experter på akromegali och ordförande i Svenska Hypofysgruppen.

– Möjligheten att ha flera behandlingsalternativ väcker hopp för framtiden, säger Britt Edén Engström. Många av de här patienterna är svårt sjuka och då är det extra viktigt att kunna erbjuda flera moderna behandlingsmodeller.

Övertygande resultat
Studien, Pasireotide versus octreotide in acromegaly: a head-to-head superiority study, är publicerad i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism och visar att signifikant fler patienter som behandlades med pasireotid LAR uppnådde normala nivåer av GH och IGF-1 än de som fick standardbehandlingen, oktreotid LAR (31,3 procent mot 19,2 procent).

Om pasireotid
Pasireotid är en läkemedelsubstans som riktar sig mot flera somatostatinanalogreceptorer och som med hög affinitet binder till fyra av de fem somatostatinreceptorsubtyperna (sst 1, 2, 3 och 5). Pasireotid är sedan tidigare godkänt i EU under namnet Signifor för behandling av vuxna patienter med Cushings sjukdom där kirurgi inte är ett alternativ eller har misslyckats.

• hypofystumör
  • akromegali
  • biokemisk kontroll
  • britt edén engström