Paolo Roberto medverkade i folkhälsoaktiviteter

Nynäshamns kommun och läkemedelsföretaget Novartis arrangerade en tipspromenad med hälsotester i helgen. Paolo Roberto från Motimate gav råd om träning och god kosthållning och delade, tillsammans med Anna Ljungdell ut priser till vinnande motiveringar i rökavvänjnings- och stegtävlingen.

Tipspromenaden med frågor, tester och information genomfördes i samband med Bomässan & Skärgårdsdagarna i Nynäshamn. Alla som lämnade in en svarstalong deltar i utlottningen av 50 exemplar av boken ”O – liv!” om medelhavsmat.

Deltagarna kunde, med hjälp av sköterskor och utrustning som Novartis och Roche Diagnostics tillhandahöll, mäta blodtryck, blodsocker och blodfetter. De kunde också få information om Alzheimer, gula fläcken och osteoporos.

Paolo Roberto, som skriver kokböcker, föreläser om kost och hälsa och är programledare på TV, gav träningstips. Han och kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S) delade ut priser till de bästa motiveringarna när det gäller hälsovinster med att vara fysiskt aktiv och att sluta röka. Förstapriset är en bärbar dator med ett helårsabonnemang på Motimates coachningsverktyg. Övriga vinnare får en kokbok av Paolo Roberto.

Förstapristagare i rökavvänjningstävlingen är Anneli Lindgren med följande motivering:
”R – Rikare
Ö – Ökat livslängden
K – Kanske motivera andra att sluta
F – Flåset bättre
R – Rak i ryggen
I –  I alla fall stolt att jag lyckats”

Förstapristagare i stegtävlingen är Inga Wilhelmsson med följande motivering:
”Många steg varje dag jag går. Bättre kondition jag då får njuter av allt vackert jag ser o mitt hjärta orkar mer och mer.”

Folkhälsosatsning
Nynäshamns kommuns satsning på rökavvänjning i samarbete med läkemedelsföretaget Novartis har blivit en succé. Samarbetet har också omfattat lungtester, anti-langningsinformation och en stegtävling.

Pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/novartis_onkologi/image/list

Fakta om Novartis
Novartis erbjuder lösningar inom hälso- och sjukvård som tillgodoser föränderliga behov hos patienter och samhälle. Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda.

För ytterligare information se www.novartis.se

• folkhälsa

• Nynäshamn