Pressmeddelande -

Snabbverkande måltidsinsulinet Fiasp® (insulin aspart) är nu subventionerat för diabetesbehandling med insulinpump och flergångspennor

Fiasp® är ett måltidsinsulin med snabbverkande blodsockersänkande effekt som efter beslut av TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, är subventionerat i Sverige i samtliga förpackningar från och med 1 maj 2019. 1

Det innebär att för vuxna med diabetes finns Fiasp® att använda i injektionsflaska för pump, i ampull för flergångspennor och i förfyllda engångspennor. Att Fiasp® även finns som påfyllning i flergångspennor, har miljömässiga fördelar då mängden pennor som en person behöver minskar jämfört med att använda engångspennor.

- Att Fiasp® nu är subventionerat även i injektionsflaska är en stor tillgång för patienter som har insulinpump, det underlättar livet för de som ordinerats Fiasp®, säger Stig Attvall docent, Diabetes Sahlgrenska Akademien, Göteborg.

För mer information, vänligen kontakta: Christina Östberg Lloyd, Clinical Medical Regulatory Director, Novo Nordisk Scandinavia AB, Telefon: +46 706388922, CSLY@novonordisk.com

Referenser
1. www.tlv.se

Novo Nordisk är ett globalt läkemedelsföretag med mer än 95 års erfarenhet av innovation och ledarskap inom diabetesbehandling. Med detta i bagaget har vi samlat erfarenheter och kunskaper så att vi även kan hjälpa människor som drabbas av andra svåra kroniska sjukdomar: blödarsjuka, tillväxtrubbningar och fetma. Novo Nordisk, med huvudkontor i Danmark, har cirka 42 100 anställda i 79 länder och marknadsför sina produkter i fler än 180 länder.

Henrik Allard-Brorsson

Presskontakt Kommunikationsansvarig Novo Nordisk Sverige 0767-210919

Välkommen till Novo Nordisk Scandinavia !

Novo Nordisk är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag med mer än 90 års erfarenhet och ledarskap inom diabetes. Detta har gett oss en bred kunskap och insikt som gör det möjligt att besegra diabetes och andra allvarliga kroniska tillstånd. Vårt engagemang i forskning och medicinska lösningar är kärnan i allt det vi gör för att förhindra och bidra till att bota sjukdomar och dess allvarliga konsekvenser.