Viktigt säkerhetsmeddelande för personer med diabetes som använder NovoPen® 5 Plus, NovoPen® 6 och NovoPen Echo® Plus

Novo Nordisk återkallar idag NovoPen® 5 Plus, NovoPen® 6 och NovoPen Echo® Plus i Sverige på grund av ett problem med injektionspennans dosminne. Injektionspennorna används för insulinbehandling av personer med diabetes. Runt 2 700 av de påverkade injektionspennorna har distribuerats på den svenska marknaden. Injektionspennornas dosminne kan i sällsynta fall visa en för låg sista dos. Inga biverkningar har rapporterats, men för att skydda patienternas säkerhet så har Novo Nordisk beslutat att återkalla alla påverkade injektionspennor. Injektionspennorna har inte lanserats i andra länder.

Novo Nordisk uppmanar personer med diabetes som använder någon av de påverkade injektionspennorna att kontakta sitt apotek för att byta ut produkten.

Se fullständigt pressmeddelande i nedanstående dokument.

Novo Nordisk Scandinavia i Sverige

Novo Nordisk är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag med mer än 95 års erfarenhet och ledarskap inom diabetes. Detta har gett oss en bred kunskap och insikt som gör det möjligt att besegra diabetes och andra allvarliga kroniska tillstånd. Vårt engagemang i forskning och medicinska lösningar är kärnan i allt det vi gör för att förhindra och bidra till att bota sjukdomar och dess allvarliga konsekvenser.