Pressmeddelande -

Akademikliniken i Stockholm utvärderar Uppsalabaserade Novus Scientific’s nedbrytbara kirurgiska nät för estetiska bröstoperationer.

Akademikliniken är sedan starten i Stockholm 1991 en av världens ledande privatkliniker för plastikkirurgi. Med kliniker och mottagningar i fem länder har Akademikliniken etablerat sig som auktoriteter och pionjärer inom estetisk och rekonstruktiv plastikkirurgi. Uppsalabaserade Novus Scientific har utvecklat och säljer TIGR® Matrix, världens första långsamt nedbrytbara kirurgiska nät för support och regenerering av mjuk vävnad. TIGR® Matrix används över hela världen vid bukväggsoperationer och i samband med bröstrekonstruktioner efter cancer. Nu inleds ett samarbete där Akademikliniken utvärderar TIGR® Matrix för användning även vid re-operationer efter estetisk bröstkirurgi.

Akademikliniken kommer att bidra med viktigt kompetens och klinisk återkoppling för att ytterligare förbättra möjligheterna för patienter i Sverige och resten av världen. ”Akademiklinikens fokus ligger naturligtvis alltid på patienterna. Vi har därför börjat utvärdera TIGR® Matrix för våra re-operationer av bröst och det har hittills fungerat väl, främst med avseende på patientnyttan men vi kan även se positiva effekter för vår affärsverksamhet längre fram.” säger Per Hedén vid Akademikliniken i Stockholm. ”Om resultaten fortsätter att se bra ut ger TIGR® Matrix oss nya möjligheter att ytterligare förbättra kvaliteten på de operationer vi erbjuder och därmed stärka vår position som ledande inom vårt verksamhetsområde”.

TIGR® Matrix är ett nedbrytbart kirurgiskt nät som används inom bröstrekonstruktioner och inom bukväggskirurgi för att stödja och förstärka mjuk vävnad under en regenerationsfas. I Akademiklinkens utvärdering ingår patienter som opereras för kapselkontrakturer, asymmetrier eller andra komplikationer efter estetisk kirurgi. Genom att använda ett temporärt förstärkande material vid operationen ökar förutsättningarna för lyckade långsiktiga resultat, både medicinskt och estetiskt.

”Vi har öppnat upp en helt ny kategori medicintekniska produkter och leder utvecklingen av kirurgiska hjälpmedel för mjukvävnadssupport och regenerering” säger Thomas Engström, VD och grundare av Novus Scientific. ”TIGR® Matrix lever upp till moderna högt ställda krav på kvalitet, patientnytta och god vårdekonomi. Att Akademikliniken väljer att dela med sig av sin kompetens för att utvärdera TIGR® Matrix är ett kvitto på att vi arbetar i rätt riktning”.

Alternativen till TIGR® Matrix är att använda produkter tillverkade av kadavervävnad från djur eller av permanenta plastmaterial, vilka kan leda till komplikationer i form av kroniska inflammationer och smärta över längre tid. TIGR® Matrix representerar en ny generation produkter för temporär förstärkning av mjuka vävnader där kroppens regenerativa förmåga utnyttjas för ett långsiktigt hållbart och naturligt resultat.

Om TIGR® Matrix      för mer information: www.tigrmatrix.com

TIGR® Matrix är ett nedbytbart kirurgiskt nät tillverkat av syntetiska resorberbara polymerer som stödjer vävnaden i 6-9 månader för att sedan försvinna helt efter 3 år. Produkten används för vävnadsförstärkning inom allmän- och plastikkirurg. TIGR® Matrix är CE märkt (2011) och godkänd av amerikanska FDA (2010).

Om Akademikliniken      för mer information: www.ak.se

Akademikliniken grundades i Stockholm 1991 av Per Hedén och Jan Jernbeck. Akademikliniken är en av världens ledande privatkliniker för estetisk och rekonstruktiv plastikkirurgi. Verksamheten omfattar ett brett spektra av olika plastikkirurgiska ingrepp och är den enda privata kliniken i Skandinavien som utför avancerade mikrokirurgiska ingrepp. 2010 utförde Akademikliniken cirka 5000 operationer i narkos och 20.000 andra behandlingar . 10 % av operationerna är rekonstruktiv kirurgi som utförs för landsting och utländska vårdgivare. Exempel på rekonstruktiv plastikkirurgi är bröstrekonstruktioner efter cancer, bukplastik efter viktoperationer och ansiktsförlamningar med mikrokirurgi.

Om Novus Scientific      för mer information: www.novusscientific.com

Novus Scientific grundades 2008 av Uppsalaentreprenören Thomas Engström efter försäljningen av det tidigare bolaget Radi Medical Systems till amerikanska St Jude Medical Inc. Radi Medical Systems var under tjugo års tid ledande inom interventionell kardiologi. Novus Scientific besitter världsledande kompetens inom nedbrytbara syntetiska polymerer för medicinska applikationer och har idag kontor i Uppsala, Singapore och San Diego samt distributörer i ett flertal europeiska länder.

Kontakt Akademikliniken: Charlotta Abrahamsson, Marknadschef Akademikliniken, charlotta.abrahamsson@ak.se

Kontakt Novus Scientific: Henrik Hjort, Global Product Manager, henrik.hjort@novusscientific.com, +46(7)0-6009770