Trygghetsrådets CIO låter alla medarbetare testa på programmering

Under hösten kommer anställda på Trygghetsrådet få testa på programmering. Det handlar om att konkretisera digitalisering som länge använts som ett buzzword och detta genom att prova på teknik. Under tidig vår 2018 inledde TRR och NOX ett samarbete där organisationen, ledning och medarbetare i workshop format får testa på programmering i en lekfull miljö där NOX Academy står som arrangör.

Det handlar om att förenkla och skapa förståelse för hur framtidens verksamhet ska ta form oavsett vilken typ av företag du är idag, att förstå grunden i programmering kommer vara en grundförutsättning. Helena Sjöström, affärsutvecklare på NOX.

Anna Berggren är IT-chef på Trygghetsrådet sedan hösten 2017 och är även den som drivit på digitaliseringen av organisationen.

Mitt uppdrag är idag att bidra till att vi når vår vision (öppna dörrar till framtidens arbetsliv) med teknikens hjälp. Ett av våra mål är att göra vägen så kort som möjligt för de som blivit av med sin sysselsättning till nästa arbete och för att lyckas med detta måste vi ta hjälp av tekniken. Därför måste vi även utveckla oss själva i det digitala lärandet. Anna Berggren, IT-Chef Trygghetsrådet.

Framtidens arbetsmarknad i den digitala världen förändrar inte bara organisationer, slutprodukterna eller tjänster vi säljer utan även formen av hur vi väljer att jobba. Gigekonomin växer och det blir allt vanligare att jobba som frilansare vilket påverkar den svenska modellen. Vi ställde frågan till Anna Berggren om hur detta kommer påverka TRR.

Trenden gigekonomin växer, dvs. vi ser att fler ser det som ett alternativ vilket såklart påverkar vår organisation och tvingar oss på sikt till ett allt mer flexibelt och individanpassat förhållningssätt till våra klienter. Det kräver också att vi börjar diskutera frågeställningar som hur skapar vi samma förutsättningar som anställda har via kollektivavtal för egenföretagare. Vi är flera aktörer som måste samverka på arbetsmarknaden för att skapa förändring och långsiktig hållbarhet, säger Anna Berggren.

Anna Berggrens tips för att lyckas skapa framtidens organisation.

1. Se till att ha rätt förmågor omkring sig, att kunna leda och skapa rätt förutsättningar utifrån individens behov. Vi behöver dynamik i organisationen men det kräver också ett dynamiskt ledarskap där olika individer tillåts att utvecklas på sitt sätt.
  2. Skapa en agil och flexibel kultur där hela verksamheten jobbar mot samma mål, en tydlig struktur för roller och ansvar men där man samtidigt får göra fel och testa nya saker.
  3. Vi har satsat på att skapa en bra fysisk arbetsplats för både anställda och våra klienter som i grunden handlar om mötet mellan människor, det gynnar spontana diskussioner och uppmuntrar till kunskapsspridning mellan avdelningar.
  4. Slutligen måste vi komma över våra förutfattade meningar där ålder, etnicitet, sexualitet och kön är en faktor vi bedömer människor på och istället se varje individ utifrån dennes förmåga, vilja och skede i livet. Det finns så fantastisk kompetens att tillgå.

Om NOX programmeringsworkshop:

Under en halvdag bjuds verksamheten in som sedan får testa på programmering individuellt och i grupp. Workshopens innehålls sätts i kontext till organisationens utmaningar, affärsutvecklingen och samhällsförändringen i stort. Syftet med workshopen är att skapa en grundförståelse för digitaliseringens minsta beståndsdel, nämligen kod.

• Nya produkter, tjänster

• women entreprenuers
  • entreprenörskap
  • gigeconomy
  • hackathon
  • kompetensutveckling
  • digitalisation
  • digitalisering
  • trr
  • nox

Om NOX

NOX är framtidens leverantör som jobbar för att frilansande ska bli en lika valbar anställningsform som en traditionell anställning, med över 3000 experter i nätverket och en stark kundbas skapar vi skillnad för frilansare idag och imorgon. Vi utmanar IT branschen genom att jobba med frilansare i nätverk, erbjuda digital kompetensutveckling i form av programmerings workshops och genom att ta ansvar på sikt genom Academy där vi driver programmeringsläger för barn.

www.noxacademy.se

www.noxconsulting.se

Om TRR

TRR Trygghetsrådet är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer och ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. TRR är ett resultat av omställningsavtalet, som slöts mellan dessa parter 1974. Syftet med avtalet är att stötta privatanställda tjänstemän som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist till nytt jobb. Cirka 35 000 företag med 950 000 medarbetare är anslutna till TRR.

www.trr.se

Lisa Hartikainen