Hållbarhetschef Henrik Olandersson "håller" upp rapporten i tryckt form.

NP Nilsson släpper sin första hållbarhetsrapport.

Den familjeägda bygghandelskedjan NP Nilsson har funnits sedan 1907. Det är hållbart, bara det. Sedan något år tillbaka finns även en hållbarhetschef anställd i företaget. Henrik Olandersson håller ett vakande öga på allt från solcellerna på taket till hur personalen mår på golvet: "Det stora intresset för miljöfrågor har alltid funnits i företaget. Min roll är att strukturera hållbarhetsarbetet framåt. Allt samlat under parollen NP Nilsson Håller", säger Henrik Olandersson.

Nu släpper företaget sin första hållbarhetsrapport. Med utgångspunkt från de Globala målen och Agenda 2030 har NP Nilsson valt att koncentrera sig på följande:

3. Vi främjar en god hälsa så väl på jobbet som på fritiden.

12. Vi hushållar med våra resurser på ett sätt som främjar både miljön och en hållbar ekonomi.

13. Vi arbetar mot att minska utsläpp av växthusgaser med grön el och fossila drivmedel samt producerar egen el för att gå mot självförsörjning.

15. Vi har koll på våra produkter så att vi bygger hälsosamt för framtiden och på vad vi lämnar efter oss.

17. Genomförandet av målen på ett hållbart sätt så som vi beskriver det med ”NP Håller”.

"Vi ska fokusera på att leverera hållbara produkter av kvalitet som håller, hålla hög servicegrad som kommer från en personal som mår bra på jobbet samt sist men inte minst ansvar för det lokala samhället bland annat genom sponsring till föreningslivet. Sammantaget ger det nöjda kunder som kommer tillbaka, vilket är en förutsättning för en hållbar ekonomisk utveckling", avslutar Henrik.