’Från ord till jord till bord’: Nästa våg av ekologiska nyheter presenteras

The Nordic Organic Food Fair, som presenterar ekologiskt certifierade produkter från hela världen, återvänder till MalmöMässan den 13-14 november, med en mäktig tvådagars-mässa för hela den ekologiska branschen.

Ekologiskt är fortfarande i stadig tillväxt. Enligt EkoWeb växte marknaden för ekologisk mat i Sverige med strax över en miljard svenska kronor till 28,8 miljarder – en ökning med 4 %. Försäljningen av ekologiskt i Danmark, det marknadsledande landet i regionen, ökade med 14 % under 2018, och enligt uppgift köper 51,4 % av danskarna ekologisk mat varje vecka.

Nordens ledande fackmässa för ekologiskt, som samarrangeras med Eco Life Scandinavia, kommer att besökas av tusentals inköpsansvariga, återförsäljare och chefer – från detaljhandeln, grossist- och distributionsföretag, storkök, hälsokostbutiker, stormarknader och apotekskedjor– som söker efter nästa våg av ekologiska bröd och bakverk, kylda och frysta varor, godis, snacks, te, kaffe, specialkost och delikatesser.

“Ett besök på Nordic Organic Food Fair är väldigt inspirerande. Jag visste redan att det fanns många ekologiska och certifierade produkter på marknaden, men efter mitt besök på mässan känner jag starkt att det inte finns några gränser för vad som kan produceras. Det är fullt möjligt att bidra till en bättre värld och göra bra affärer på samma gång, vilket är bra för både människor, djur och miljö,” säger Cecilia Hornö Eriksen, kvalitetsutvecklare på Coop, Sverige.

Nordiska innovationer

Intresset för att handla närproducerat är speciellt stort i Norden, därför fortsätter skandinaviska ekologiska produkter att ha stark tillväxt.Speciellt intressant för besökare som letar efter nya närproducerade varumärken är att mässan återigen har samlingsmontrar från Business Sweden och Organic Denmark samt nytt för 2019 Food From Finland – där man kan se, lyssna och smaka på allt som skandinavisk mat har att erbjuda.

“Nordic Organic Food Fair är alltid ett omistligt evenemang för oss, eftersom Sverige är vår näst största marknad för ekologiskt. Det är viktigt att bibehålla relationen med våra centrala inköpare här.,” säger Organic Denmarks internationella marknadschef Pernille Bundgård.

“Organic Denmarks paviljong kommer att visa ett urval av ekologiska produkter som färska, kalla juicer, veganska köttalternativ, ekologisk barnmat och mycket mer. Danmark har Europas strängaste bestämmelser inom livsmedelssäkerhet, och den unika Ø-märkningen som utfärdas av regeringen har spelat en stor roll för den enorma framgången för danska ekologiska livsmedelsprodukter.Denna statskontrollerade certifiering borgar för att danska produkter är säkra och innovativa och att de uppfyller de högsta ekologiska kraven – från ord till jord till bord– i jämförelse med övriga världen,” säger hon.

WellAware, Asiros Nordic, The Protein Kitchen, Natessen, Artisan Raw Bakery Stockholm, Helsinki Heaven, Cofradex och Liquid Fruit Company är bara några av de nordiska varumärken som återigen deltar på mässan. Smakis, A:RLIG, Mill & Mortar, och Nuts i Sverige är nya för i år. I ‘Innovation from Scandinavia’ visas de senaste varumärkena och nya start-ups på väg ut på den skandinaviska marknaden – True Gum, Spices Chef, Pods of Beans och Olivias Tryllesalve är redan klara.

Ekologiskt från hela världen

Inköpare kan också få exempel på vad resten av världen har att erbjuda genom att besöka mässans alla regionala och internationella paviljonger – som varumärken från Enterprise Greece, ICEX Spain, Advantage Austria, Sydkorea, IDM Südtirol (Italien), Estland, Castilla y Leon (Spanien), Portugal, Lettland och Polen.

Bland de internationella företag som återkommer till mässan 2019 märks: de brittiska märkena Teapigs, Follow Your Heart, Heath & Heather, English Tea Shop; de tyska märkena Fuxbau Ginmanufaktur, Berief Food,TOPAS, Voelkel, samt Global Organics och Do It från Holland. Nya företag som visar sitt utbud världen över är bland annat: Balviten, Colorexa, Sonnenmulde Bioweine och Haco AG – plus många fler.

Den första listan på utställare finns redan nu tillgänglig på www.nordicorganicexpo.com/exhibitor-list.

Nya produkter

2019 börjar redan se ut som ett spännande år för nya produktlanseringar på mässan. Några av de utställare som är klara har redan börjat dela med sig av detaljer kring sina nyheter, (varav många får sin officiella lansering på den skandinaviska marknaden under mässan). Här är några av höjdpunkterna:

●Obsthof Retter lanserar sina ekologiska elixir Curcuma och Ginger

●Puljong visar sina ekologiska buljonger, med högt näringsvärde och en minskad miljöpåverkan

●Sonnentor Kräuterhandels marknadsför nya Gingerbread Time Tea och Cinnamon Magic Tea, perfekta smaker lagom till jul

●Agriblea di Agosta Giorgio lanserar “Ciappa Soft”, ekologiska soltorkade tomater i en helt komposterbar fyrfärgspåse

●Germinal Italia visar BioJunior, en serie ekologiska kakor och bars, samt pasta och sås, allt komponerat för att fylla näringsbehovet hos små barn

●Mélio marknadsför sitt ekologiska honungsvatten för första gången på mässan

●Aldka Farm lanserar sina färska fikon Medjool, Seqee, Sukary och Wanan

●Vamvalis Foods lanserar Terrabites, sesamsnacks tillverkade med naturliga ingredienser

●Ioannis Kourikos marknadsför sitt grekiska bergste, gjort på ekologiska skördar av Siferitis-varianter utan tillsatta smaker

●Choco Group lanserar sina Mulate organic chocolate spreads

●Bio Austria Marketing marknadsför Viennas ekologiska kryddblandning The WienerWürze, en helt naturligt framställd kryddblandning med endast fyra ingredienser: lupin, havre, salt ochvatten

Föreläsningar om framtiden för ekologiskt

Förutom att visa de senaste produkterna erbjuder Organic Theatre ett värdefullt tillfälle att få ta del av expertkunskaper, affärsstrategier och råd från några av de största namnen i branschen. Seminarierna är kända för att beröra relevanta och aktuella ämnen i den ekologiska sektorn, och ämnena har under årens lopp exempelvis varit: global hållbar utveckling, matsvinn, ekologisk politik, förpackning, djurens villkor, konsumtionstrender,livsmedels ursprung ochberedning, att utmana monopol inom livsmedelssektorn och green harvesting.

De talare som är klara för 2019 års mässa är bland andra: Tomi Sirén (Arla Finland), Johannes Cullberg (Paradiset), Iveta Kovicova (Ecovia Intelligence), Jim Manson (Natural Products Global), Mie Nordly (Dansk Vegetar Forening), Daniel Tadic (Holland & Barrett Sweden), dessutom en paneldebatt med Dr Stefan Jansson & Dr Odd-Gunnar Wikmark tillsammans med Beyond GM om ekologisk genmodifierad mat (GMO) är framtiden för hållbar matproduktion.

“Jag älskar Nordic Organic Food Fair. Mässan ger en härlig känsla och man upplever att denna gemenskap är väldigt engagerad och insatt. Skandinavien har också ett väldigt specifikt ekologiskt utbud och det är underbart att träffa människorna bakom produkterna och varumärkena på mässan”, säger Jim Manson, återkommande talare och redaktör för Natural Products Global.

Ytterligare detaljer om seminarier och tider kommer att avslöjas senare under månaden.

Gratis anmälan är öppen nu

Nordic Organic Food Fair och Eco Life Scandinavia återvänder till Malmö onsdagen och torsdagenden 13-14 november. Om du vill ha mer information eller anmäla dig för gratis inträde går du in på www.ecolifeshow.comellerwww.nordicorganicfoodfair.com och uppger kod PR123 (direktlänk: https://eventdata.uk/Forms/Form.aspx?FormRef=EcoB9Visitor&TrackingCode=PR123)

Frågor från medier och begäran om presspass:

​Ansök om pressackreditering via denna länk:

​t: +44 (0)1273 645144
​e: swaid@divcom.co.uk
Website: www.divcom.co.ukTwitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Frågor från utställare:

Melina Viking, Event Manger
​t: +44 (0)1273 645141
​e: mviking@divcom.co.uk
Website: www.ecolifeshow.com och www.nordicorganicexpo.com
Twitter: www.twitter.com/EcoLifeScandi& www.twitter.com/NordicOrganic
LinkedIn: www.linkedin.com/showcase/ecolifeshow

Högupplösta bilder och logotyper finns för nedladdning här:www.ecolifeshow.com/press-releases/show-news.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande eventarrangör och förläggare, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige, Eco Living Iberia i Madrid, Spanien (nytt 2019); Organic Food Iberia i Madrid, Spain (nytt 2019); Natural & Organic Products Europe; Natural and Organic Awards; Natural Products News; och NaturalProductsGlobal.com. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 15 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.

• Detaljhandel

• ekologi
  • nordic organic food fair
  • mat