Framgångsrika nordiska branschmässor avspeglar tillväxten inom hållbarhetssektorerna

Med hundratals av de senaste produktnyheterna, ett fullspäckat seminarieprogram, populära temaområden och en inspirerande konferens i anslutning till mässorna, tog årets Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair emot 4 836 besökare, (från 63 länder), på MalmöMässan den 13-14 november.

Årets ledande branschmässor för naturliga, ekologiska och hållbara produkter inom livsmedel, hälsa, skönhet och ekologisk livsstil, upplevde en 8-procentig ökning av besökare, (jämfört med 2018) – vilket bekräftade det fortsatta förtroendet för Skandinaviens hållbarhetsbransch, och ännu starkare etablerade Norden som “världsmästare” inom denna växande sektor.

Statistiken talar för dig själv – speciellt att 21 % av de stora inköparna på mässan uppgav att de har en köpkraft för mer än 5 miljoner kronor och 13 % uppgav en köpkraft på mer än 53 miljoner kronor. Bland dessa fanns representanter för Holland & Barrett, Life, Helsekost, 7-eleven Denmark, Lidl, IKEA Food, Biomarket, Planet Organic, Midsona, Malmö Stad, Coop Denmark, Coop Sverige, Magasin du Nord, Aldi, Retail House, Naturkost, och många fler.

De kom för att uppleva 500 utställare, mer än 50 talare på tre scener, 226 ansikte mot ansikte möten, (initerade av Enterprise Europe Network), två live-pitcher, (Holland & Barrett och Paradiset), det nya Sustainability in Retail Forum, nya temaområden för hållbara alkoholdrycker och veganska produkter – plus mässans första “Country of the Year”-ceremoni – vilket bidrog till att göra 2019 års mässa till den mest varierade och inspirerande hittills.

Vid sidan av allt detta fick besökarna se en praktfull presentation av de senaste produktnyheterna i Innovation Zone, där de kunna hitta allt nytt som är på väg ut på marknaden och rösta på 11 favoritprodukter i Natural & Organic Awards Scandinavia. Nyheter från WellAware Nutrition, Raw & Wild, Sweden Eco, The Ferment Project, Arctic Vita, Apimab, Cordero Organic, Hanegal, Nurme och Supergarden fick högst poäng av både besökare och domare, och Coop Danmark och Life Europe utnämndes till de första“Retailers of the Year”. Hela resultatet finns att se på www.ecolifeshow.com/noas-awards-2019 och www.ecolifeshow.com/retailer-awards-2019.

Den bästa mässan hittills”

Melina Viking, event manager för Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair, är mycket förtjust över resultatet. Hon säger: “2019 års mässa var en stor succé och vi kunde inte vara nöjdare med kvaliteten på produkterna och besökarna i mässhallen. Marknaden för naturligt och ekologisk växer, vilket märks på det ökande antalet nya inköpare från hela Skandinavien, (och övriga världen), som kom för att köpa in de senaste produktnyheterna och kunna möta konsumenternas efterfrågan på naturliga, hållbara och miljövänliga produkter. “

“Bland alla omdömen från våra utställare och inköpare hördes uttalanden som ‘Den bästa mässan hittills’ och ‘Kan knappt vänta till nästa år’ – och många utställare har uppgett att de redan vill boka in sig igen för nästa år. Många höjdpunkter kan noteras, från att Organic Denmark byggde en totalt återvinningsbar monter av gamla lastpallar, till att det endast fanns ståplats kvar på ceremonin ‘Who’s Who in Green Beauty’ liksom lanseringen av Sustainability in Retail Forum. Om du är verksam inom områdena naturligt, ekologiskt och hållbart, så bör Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair redan vara inlagt i din kalender för 2020”, säger Viking.

Många besökare lovordade de samarrangerade mässorna för den höga kvaliteten på produkter och alla nya trender. Ben Richardson-Hughes, NPD technologist på Holland & Barrett, summerade sin upplevelse så här: “Eco Life Scandinavia är det enda ställe som visar upp de kommande stora trenderna inom sektorn för hälsa och välbefinnande. Det är en fantastisk mässa som produktmässigt ligger i framkant.”

“Jag har besökt Malmö varje år sen mässan lanserades. Årets var med stor marginal den bästa och mest professionella hittills, med fler nya kontakter än någonsin tidigare”, säger Leif Zacho, CEO of Zacho Foods A/S.

“Det var ett nöje att besöka årets Nordic Organic Food Fair. Det var ett väldigt behagligt, lugnt och välstrukturerat evenemang. Produkterna höll hög kvalitet, och det fanns en mycket trevlig atmosfär på hela mässan”, säger Margarida Bacelar, R&D manager på Carealis Produtos Alimentares.

“Detta är mitt tredje besök och i år fanns här flera riktigt bra företag. Jag har hittat produkter som jag har letat efter – detta är verkligen rätt ställe för att se vad som är nytt i branschen”, säger Manjuma Asheke from GLM.

“Jag har besök mässan varje år och varje gång överträffar den mina förväntningar. Jag har hittat ännu fler producenter i år, och har till och med gjort flera beställningar, så jag är mycket nöjd med resultatet”, säger Lena Kunelius från Ekolo & Ekolo Wholesale.

Rekordsuccé för LIVE Innovation Pitches

Mässans populära LIVE innovation pitches för Holland & Barrett och Paradiset ägde också rum och drog så stor publik att det endast fanns ståplats kvar.För första gången var presentationernas innovationsvärde så stort, att Holland & Barretts inköpsteam ville samtala vidare med alla företag på listan, däribland Biolat, Buynature Distribution, Farmavita d.o.o, FRUU cosmetics, Hemptouch och Waxwrap. WiSH by SEiMEi, (Danmark), var det företag som Paradisets inköpsteam valde att ha fortsatta diskussioner med.

“Tack för den bästa mässan som jag hittills har deltagit i. Jag har fått ett antal kontakter, beställningar och, tack vare er mässa, en möjlig ny kund i form av Holland & Barrett Sweden”, säger Amin Barrada, CEO från Buynature Distribution.

Notera datum för 2020

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återkommer till MalmöMässan den 11-12november 2020. Mer information hittar du på www.ecolifeshow.com och www.nordicorganicexpo.com.

Frågor från medier och begäran om bilder:
Website: www.divcom.co.uk Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Melina Viking, Event Manager
Website: www.ecolifeshow.com and www.nordicorganicexpo.com
Twitter: www.twitter.com/EcoLifeScandi& www.twitter.com/NordicOrganicLinkedIn: www.linkedin.com/showcase/ecolifeshow

Högupplösta bilder och logotyper finns för nedladdning här:www.ecolifeshow.com/press-releases/show-news.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande eventarrangör och förläggare, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige, Eco Living Iberia i Madrid, Spanien (nytt 2019); Organic Food Iberia i Madrid, Spain (nytt 2019); Natural & Organic Products Europe; Natural and Organic Awards; Natural Products News; och NaturalProductsGlobal.com. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 15 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.