Vegansk boom: 15% av företag ställer ut med veganvänliga produkter på Eco Life Scandinavia

Eco Life Scandinavia – den ledande nordiska fackmässan för hållbara och naturliga produkter – presenterar det största utbudet någonsin av växtbaserade produkter, varumärken och företag den 17-18 november 2021 på MalmöMässan.

Den veganska ’boomen’ är här för att stanna, och som fortsatt växer då individer lägger till mer växtbaserat i sin kost (30% av Sveriges befolkning försöker att reducera sin köttkonsumtion1). Nordiska inköpare och återförsäljare kan dra full nytta av denna ökande efterfrågan genom att utforska temaområdet Vegan Scandinavia, som kommer att innehålla över 40 innovativa växtbaserade varumärken - från spännande nya start-ups till sedan länge etablerade välkända namn

Växtbaserade pionjärer

För första gången kommer köttalternativet Beyond Meat att vara på mässan och visa upp sina senaste växtbaserade proteiner i monter D51. Företaget grundades 2009 och lanserade sina ärtproteinburgare på marknaden, vilket fick enorm popularitet (och medial uppmärksamhet) för att se, lukta och smaka nästan precis som kött. 2 Nu finns produkterna i många dagligvarubutiker runt om i världen och nyligen ingick varumärket ett treårigt leveransavtal med McDonald's för snabbmatsrestaurangens McPlant burgare. På mässan kan inköpare och återförsäljare vara först med att se vad Beyond Meat har att erbjuda för den nordiska marknaden.

Fler produkter att se

Förutom Beyond Meat finns det en rad spännande märken att smaka på i Vegan Scandinavia. Stockeld Dreamery kommer att visa upp sin växtbaserade ost (gjord med fava bönor och ärtproteiner). Hooked Foods kommer med deras sortiment av växtbaserade skaldjur, inklusive veganska substitut för tonfisk. Besökare kan smaka på OMG Plant Based Food’s Oh! Mungood - veganburgare gjorda på mungböna. Bärta kommer att ställa ut en rad växtbaserade proteiner, och Topas kommer att visa upp sina veganska märken, Wheaty och Veggyness. HUJ Foods kommer att ha ett utbud av cashewostar, och för söta godisar och naturliga mellanmål kan besökare se och prova produkter från Getraw, OhPops! och The Belgian Chocolate Factory.

Kale Foods, Peas of Heaven (växtbaserat protein), Getraw (naturliga, veganska mellanmål), Tvedemose Økologi (svamp) Messob Foods (granola), Lupinta (tempeh), Mycorena (veganprotein), Wholey (ekologiska smoothies, veganshakes ), Euro Company (veganost), Eat My Brand, Grogro (ekologisk barnmat), Van Koolen (växtbaserade proteiner), Joolies BV (ekologiska dadlar), Berief Food (tofu och yoghurt), Vegafit (växtbaserade köttbullar och fiskpinnar), Aqua Gustus (smaksatt vatten) är bara några av varumärkena som ställer ut.

Föreläsningar med fokus på veganskt

För att lära dig mer om vad som är trendigt i världen av växtbaserade livsmedel och hur framtiden ser ut, kommer mässans seminarieprogram innehålla samtal om detta dynamiska (och ibland kontroversiella) ämne. I sitt föredrag med titeln "The Plant Effect" kommer Maximilian Lundin, Country Manager på Simple Feast, att utforska debatten om "hälsa" och "hållbarhet" kring ekologiska veganska livsmedel.

”Produktutvecklingen inom den växtbaserade industrin är starkt inriktad på att utvinna protein från växter och tillsätta kemikalier för att efterlikna köttets konsistens och känsla, men det gör det nästan omöjligt att sätta ekologiska etiketter på dessa produkter på grund av regelverk. I det här samtalet efterlyser jag mer fokus på WFPB (whole-foods, plant based) ekologisk produktutveckling för konsument- och foodservicemarknaden ”, säger Lundin.

Hela föreläsningsprogrammet kommer att offentliggöras.

Gratis besöksanmälan
Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till MalmöMässan onsdag och torsdag den 17-18 november 2021. För mer information och för besöksanmälan hänvisar vi till https://www.ecolifeshow.com/sv eller www.nordicorganicfoodfair.com/sv.

Tusentals inköpare från Norden kommer hitta de senaste ekologiska och hållbara produkterna från hela världen – såsom kosttillskott, superfoods, egenvård, skönhet, eco-living och certifierad ekologisk mat och dryk. Tillsammans med ett högklassigt seminarieprogram under två dagar kan man lära sig om de senaste trenderna, forskning, tips och råd om hur företag kan frodas under dessa tider.

Media & presspassförfrågningar:

Sharna Waid, PR & Content Manager
Website: www.divcom.co.uk
Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Amy Muddle, Marknadschef
e: amuddle@divcom.co.uk
Hemsida: www.divcom.co.uk

Utställare hänvisas till:

Melina Viking, Mässansvarig
Hemsida: https://www.ecolifeshow.com
Twitter: @EcoLifeScandi & @NordicOrganic
Facebook: www.facebook.com/ecolifescandi & www.facebook.com/nordicorganic
LinkedIn: www.linkedin.com/showcase/ecolifeshow & www.linkedin.com/showcase/nordic-organic-food-fair
Instagram: www.instagram.com/ecolifescandi & www.instagram.com/nordicorganicexpo

Noteringar:

Eco Life Scandinavia & Nordic Organic Food Fair arrangeras av det ledande internationella mediebolaget Diversified Communications UK. Diversified har en portfolio av mässor, konferenser, digitala mötesplatser samt digitala och tryckta publikationer. Som producent av dessa marknadsledande produkter sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications affärsgrupper inom mer än 15 branscher som mat och dryck, sjukvård, naturligt och ekologiskt, företagande och teknik. Grundat 1949 och med huvudkontor i Portland, Maine, USA och kontor runt om i världen förblir Diversified Communications ett privatägt, tredje generationens familjeägda företag.

För mer information besök: www.divcom.com. ... Communications UK har arbetat inom den ekologiska och naturliga sektorn i över 25 år. Företagets mycket framgångsrika mässor inkluderar Eco Life Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö; Natural & Organic Products Europe i London, Storbritannien; Organic Food Iberia & Eco Living Iberia i Madrid, Spanien; och Natural and Organic Awards. Dessutom publicerar Diversified UK Natural Products News och NaturalProductsGlobal.com.

• Nya produkter, tjänster

För Mediafrågor hänvisar vi till vår PR-chef:
Emma-Louise Jones, Head of PR
t: +44 (0)1273 645134 e: ejones@divcom.co.uk

För Utställarfrågor hänvisar vi till vår mässansvarige:
Anne Seeberg, Event Manager
t: +44 (0)1273 645124 e: aseeberg@divcom.co.uk
www.nordicorganicexpo.com & www.naturalproductsscandinavia.com

Eller till vårt Skandinaviska kontor:
t: +46 (0) 702 661170 e: llarsson@divcom.co.uk

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt med sitt europeiska huvudkontor i England. Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, camexpo, lunch!, Casual Dining, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.