Från svinn till affärsmodell som bär frukt – Årets Kretslöpare 2015 är Marmeladmakeriet

Idag delade NSR ut priset Årets Kretslöpare 2015 på NSR-dagen i Helsingborg. Utmärkelsen går i år till Marmeladmakeriet för en affärsmodell där avfall är råvaran. Med utmärkelsen Årets Kretslöpare vill NSR uppmärksamma engagemang som bidrar till det kretsloppsbaserade samhället.

Varje år importeras flera hundra tusen ton frukt till Sverige och nästan all frukt kommer in genom Helsingborg. Med detta som bakgrund föddes idén om att göra en insats för att minska matsvinnet genom att rädda kasserad frukt som uppstår i logistikkedjan i Helsingborg. Idén blev till Marmeladmakeriet som idag tar till vara på fruktsvinn från grossister, producerar marmelad och samtidigt gör en god insats för det gemensamma jordklotet.

”Att ta fram produkter som på samma gång minskar fruktsvinnet, lyfter frågan om matsvinn och dessutom ger kunden en spännande smakupplevelse kändes som en roligare utmaning än att bara komma med pekpinnar om att spara på jordens resurser.”, säger Marmeladmakeriets Cecilia Larsson.

Hur känns det att Marmeladmakeriet är Årets Kretslöpare 2015?

”Fantastiskt roligt såklart! Det betyder mycket för oss, som fortfarande är relativt nya, att få den här typen av bekräftelse på att vår idé är något som man vill stötta. Det betyder mycket för alla som arbetar för att minska matsvinnet att frågan lyfts upp på agendan på det här viset.”, säger Cecilia Larsson.

Marmeladmakeriets koncept är ett gott exempel på den nya tidens verksamheter med hållbara affärsmodeller som växer fram. En framtid där det inte är de stora bolagen som utklassar de små, utan de snabba, drivna och engagerade som utklassar de långsamma.”, säger Kim Olsson, VD, NSR AB.

Motiveringen till Årets Kretslöpare 2015:

”Filosofin "den enes skräp är den andres skatt" har pristagaren manifesterat genom att ta tillvara på råvaror som annars hade gått till spillo och gjort det till en affärsmodell som bär frukt. Årets kretslöpare är för första gången en juridisk person som, genom att främja skånska smakupplevelser före onödiga prylupplevelser, förebygger avfall i två dimensioner.”

Tidigare kretslöpare är bl a Martin Dyberg, chefredaktör vid Recycling & Miljöteknik, grundarna av Båtskroten AB, och armbryterskan Heidi Andersson från Ensamheten för sitt arbete med barn och miljömedvetenhet. Priset Årets Kretslöpare instiftades vid avtackningen av NSR:s förste VD Dag Lewis-Jonsson år 2008. Prissumman är 25 000 kr.

Kim Olsson, VD NSR, kim.olsson@nsr.se, 042-400 13 10

Cecilia Larsson, Marmeladmakeriet, cecilia.larsson@marmeladmakeriet.se

Helena Eriksson, Kommunikation NSR, helena.eriksson@nsr.se 042-400 1389

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm och är idag i företagskoncernen inklusive partners i industriparken drygt 300 engagerade medarbetare som skapar miljönytta. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle samt att i verksamheten trygga en god arbetsmiljö för alla aktörer.NSR arbetar även med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi. I Bjuv, Båstad, Helsingborg, Åstorp och Ängelholm  har vi renhållningsansvaret och hanterar kundservice för kommuninvånarna. NSR:s styrelse består av politiska representanter från respektive ägarkommun.