Länge leve prylen – en uppmaning för att minska prylsvinnet

Länge leve prylen – en uppmaning för att minska prylsvinnet

Kommer ni ihåg doggy bag-kampanjen som genomfördes förra hösten för att uppmärksamma matsvinnet? Nu är det dags igen. Nästa vecka äger EU:s officiella vecka för avfallsminimering rum och i år slår NSR, LSR och Nårab tillsammans ett slag för att uppmärksamma prylsvinnet.

Länge leve prylen! Så låter uppmaningen från de tre kommunala avfallsbolagen i nordvästra Skåne. I veckan går startskottet för kampanjen med samma namn som syftar till att inspirera och informera om hur prylar kan hålla längre och slippa bli avfall i förtid.

– Vi märker av att det är många fullt fungerande prylar som slängs på återvinningscentralerna. Här kan vi ta emot dem på ett säkert och kontrollerat sätt, men det allra bästa är när prylarna får längre liv ute i hushållen, säger Rikard Almgren, avfallsstrateg på NSR.

Länge leve prylen vecka 48

Under hela vecka 48 uppmärksammar vi hur prylar kan få längre liv bl a genom informationsfilmer på Pågatågen. Veckan blir också startskottet för www.langeleveprylen.se, en plattform där vi engagerar och inspirerar om hur saker & ting kan hålla längre, samt berättelser om prylräddare och entreprenörer med fokus på hållbarhet som verkar i vår region. I Helsingborg kommer Länge leve prylen också finnas med på Helsingborgshems bytardag den 29 november. Då har vi skomakaren Peter på plats som ger tips och råd skovård i vinter.

- Man kan säga att Länge leve prylen är motsatsen till slit-o-släng; ett sätt där prylar används fullt ut istället för att bli avfall för tidigt. Detta gör man genom att vårda och laga prylar, sälja vidare eller återbruka dem till något helt nytt, säger Rikard Almgren.

Skitviktigt projekt om avfall

Länge leve prylen görs i projektet Skitlite 2020, ett samarbetsprojekt mellan NSR, LSR och Nårab med syfte att få ner avfallsmängderna i regionen, från jättemycket avfall till skitlite år 2020. En satsning som syftar till att regionen tar ytterligare ett kliv upp i EU:s avfallstrappa.

Rikard Almgren, avfallsstrateg, NSR

Rikard.almgren@nsr.se, 042-400 1344

Helena Eriksson, kommunikatör, NSR

Helena.eriksson@nsr.se, 042-400 1389

6 steg - så ger du prylen ett långt liv!

• 1. Köp. Tänk kvalitet och långsiktighet. Kommer du inte vilja ha prylen för alltid? Tänk i så fall på andrahandsvärdet!
  • 2. Vårda. Materialvård som skovård gör att skorna håller länge och förblir snygga.
  • 3. Sälj & byt. När du vill bli av med prylen – sälj, skänk eller byt bort den!
  • 4. Fixa. Trasig eller tråkig pryl? Måla, sy ihop, laga! Om du har tummen mitt i handen finns det en rad duktiga reparatörer och skräddare, eller så kanske du har en händig kompis som kan hjälpa till?
  • 5. Återbruka. När prylen är riktigt trasig eller tråkig kan det krävas förändring. Använd materialet till något helt annat, sök på nätet för inspiration. Putstrasor är alltid en bra sista anhalt för textil.
  • 6. Släng. När det är dags att ta farväl av prylen tar vi hand om den på återvinningscentralen.

Visste du att…

• År 2013 slängdes det 23 500 ton prylar som vitvaror, grovavfall, resårmöbler etc i nordvästra Skåne. (Innefattar insamling av resårsmöbler, elavfall, restavfall på återvinningscentral samt fastighetsnära insamling av grovavfall).
  • Återvinningscentralerna i NSR, LSR och Nårabs kommuner har ca 600 000 besökare per år.
  • En genomsnittlig nordvästskåning generar ca 500 kg avfall under ett år. (Innefattar hushållsavfall, avfall på återvinningscentral samt återvinningsmaterial).
  • Totalt generade invånarna i nordvästra Skåne ca 220 000 ton avfall förra året.

Så fungerar avfallstrappan

Sveriges sätt att hantera avfall utgår från EU:s avfallshierarki – en prioritering för avfallshantering. Det bästa sättet är att förhindra att onödiga sopor uppstår överhuvudtaget. Förebyggande av avfall är resurssmart och ekonomiskt för samhället. Därefter kommer återanvändning, återvinning, energiutvinning och sist deponering.

Räcker det inte med att återvinna?

Återvinning är ett viktigt och bra sätt att tillvara ta material på, men återanvändning och förebyggande av avfall är ännu bättre ur ett resursperspektiv. När vi slänger en pryl slänger vi också alla de resurser som gått åt för att tillverka den. För att producera en mobiltelefon krävs t ex ca 75 kg resurser, en tandborste 1,5 kg och ett par jeans ”kostar” 10 000 liter vatten att producera. Därför är det bättre att laga prylarna.

Vad är Europa Minskar Avfallet?

EU-initiativet Europa Minskar Avfallet äger rum en vecka i november varje år runt om i Europa. Syftet med kampanjen är att uppmana till insatser, stora som små, i kampen mot de ökade avfallsmängderna. I Sverige är det branschorganisationen Avfall Sverige som leder insatsen. 2816 aktiviteter är anmälda till årets kampanjvecka runt om i Europa.

2013 utsåg Avfall Sverige doggybag-kampanjen Rädda matresterna till Bästa svenska projekt 2013. Rädda matresterna genomfördes som ett samarbete mellan NSR, Nårab samt renhållningen i Ängelholm och Höganäs.