Foto: Avfall Sverige

Nyheter om insamling av förpackningsavfall

För att öka återvinningen har Sveriges regering beslutat att landets kommuner ska ta över insamlingen av hushållens förpackningsavfall från årsskiftet. I nordvästra Skåne innebär det flera förändringar som påverkar både privatpersoner och företagare.

Den 1 januari 2024 tar Sveriges kommuner över ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall från producenterna. Detta till följd av ett regeringsbeslut. Genom att samla ansvaret för insamling av mat- och restavfall, förpackningar och tidningar kan hanteringen effektiviseras. På sikt kommer det ge möjlighet till bättre service och ökad återvinning som kan bidra till att Sverige når klimat- och miljömålen.

Det blir också krav på att alla kommuner senast den 1 januari 2027 ska ha infört fastighetsnära insamling (FNI) av förpackningsavfall. Det innebär att invånarna ska kunna lämna förpackningar till återvinning i direkt anslutning till sitt boende. Alla flerbostadshus och villor måste därmed ha kärl för sortering av förpackningar av papper, plast, metall, ofärgat glas och färgat glas.

Hur ser det ut i nordvästra Skåne?

I de nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm utför det kommunala bolaget NSR idag insamlingen av förpackningsavfall på en större del av marknaden.

– I våra ägarkommuner erbjuder vi sedan början på 2000-talet fastighetsnära insamling av förpackningar hos villor via fyrfacks- eller tvåfackssystem. Så medan majoriteten av landets kommuner har ett stort arbete framför sig med att införa fastighetsnära insamling, så ligger vi redan långt fram och kan fokusera på anpassningar, säger Erika Fjelkner, renhållningschef på NSR.

Den fastighetsnära insamlingen av förpackningsavfall ska bekostas av förpackningsproducenterna enligt en särskild ersättningsmodell.

– Eftersom vi redan har ett system för fastighetsnära insamling på plats i vår region, så kan vi låta den största delen av ersättningen komma invånarna tillgodo genom sänkt avfallstaxa.

Den nya lagstiftningen medför förändringar för såväl privatpersoner som företagare i regionen. Här är några av de viktigaste nyheterna från årsskiftet.

Återvinningsstationerna blir kommunala

Landets kommuner tar över ansvaret för de återvinningsstationer som finns ute i samhället. Idag drivs de av Förpackningsinsamlingen (FTI). På de obemannade återvinningsstationerna kan privatpersoner lämna förpackningar och tidningar. På ägarkommunernas uppdrag blir det NSR som från årsskiftet ska sköta drift och kundservice av det 40-tal återvinningsstationer som finns i regionen.

Bara NSR får hämta hos flerbostadshus

Enligt den nya lagstiftningen är det enbart kommunen, eller i vissa fall av kommunen godkänd entreprenör, som får hämta hushållens förpackningsavfall. Fastighetsägare av flerbostadshus som idag får förpackningsavfall hämtat av privat entreprenör behöver därmed säga upp sitt avtal och teckna abonnemang hos NSR istället. I Båstads och Ängelholms kommun kommer NSR tillfälligt att auktorisera entreprenörer som får hämta förpackningsavfall under 2024–2025.

Till flerbostadshus räknas även bostadsrättsföreningar, samfälligheter med gemensamt miljörum och specialboenden som LSS och vårdboenden.

Fastighetsägare som idag saknar fastighetsnära insamling av förpackningsavfall behöver planera och avsätta plats för nya kärl i miljörummet. De måste även teckna avtal med NSR för hämtning av förpackningsavfall senast till den 1 januari 2027.

NSR hämtar inte hos verksamheter

Från årsskiftet hämtar NSR inte förpackningsavfall hos verksamheter. Detta eftersom det enligt den nya lagstiftningen inte ingår i kommunernas uppdrag. Den som driver verksamhet har tre alternativ för att bli av med förpackningsavfall:

1. Teckna avtal med en godkänd privat entreprenör.
  2. Lämna på en mottagningsplats (ej klar än).
  3. Anmäla samlokalisering och dela kärl med hushållen i en fastighet.

Samlokaliserad verksamhet kallas en verksamhet som delar avfallskärl för förpackningar med hushållen i en fastighet och därmed har insamling via NSR. Varje sådan verksamhet måste själv anmäla till NSR att den är samlokaliserad.

Matavfall, restavfall och tidningar är det även i fortsättningen NSR som hämtar.

Matavfall ska sorteras ut

Det blir också obligatoriskt att sortera ut matavfall från 1 januari 2024. Kravet gäller för alla hushåll och verksamheter i hela EU.

I NSR-regionen berör nyheten endast Höganäs kommun där det hittills varit frivilligt att sortera ut sitt matavfall. I övriga ägarkommuner har det varit ett krav sedan länge. Alla flerbostadshus och verksamheter i Höganäs kommun kommer att ha separata kärl för matavfall i miljörummet innan årsskiftet. För villor har NSR sökt och fått dispens från kravet till och med 2025. Under tiden görs en utredning om hur insamlingssystemet för villor i Höganäs kommun ska se ut framöver.

Fler sorteringsnyheter från 1 januari 2024

• Hushållen ska sortera ut större mängder flytande matfett och hälla i en förslutningsbar behållare, till exempel en petflaska. Behållaren lämnas på återvinningscentralen.
  • Det blir obligatoriskt att sortera ut trädgårdsavfall. Privatpersoner och fastighetsägare av flerbostadshus kan abonnera på trädgårdskärl hos NSR eller lämna trädgårdsavfall på återvinningscentralen.
  • Invasiva växter får inte slängas i restavfallet hemma (inte heller i trädgårdsavfallet). Invasiva växter ska förpackas väl och lämnas på återvinningscentralen där man kontaktar personalen.

Läs mer på nsr.se/avs och nsr.se/nytt2024. Mer info finns även på avfallsverige.se.