London har höjt trängselskatten i sommar – för vissa blir det 320 kronor om dagen

Blogginlägg -

Coronapandemin sätter sina spår på många olika sätt.
Nu i sommar har t ex London höjt trängselskatten för att få färre att ta bilen in till city.
Samtidigt ”predikar” Folkhälsomyndigheten och dess motsvarigheter i andra länder att man i så stor utsträckning som möjligt ska undvika att åka kollektivtrafik.
Det är inte lätt att vara människa.

London har i sommar höjt trängselskatten från 135 till 175 kronor per dag, vilket är betydligt mer än andra städer som exempelvis Stockholm och Göteborg.
Dessutom kostar det extra att köra en äldre bil.

Den som kör in i stadens miljözon med en bil som är fem år eller äldre får en straffavgift på 145 kronor. Totalsumman för att köra in i centrala London kan därmed bli 320 kronor.
Utöver detta har även tiden, som trängselskatten gäller, utökats från 18 till klockan 22 på kvällarna. Den börjar fortfarande gälla klockan 7 på morgonen. Nytt är också att skatten även kommer att gälla på helgerna.

Det anmärkningsvärda i mina ögon är att denna höjning gjorts trots rekommendationer om att fortsätta undvika kollektivtrafiken på grund av coronapandemin.

Men enligt Transport for London, som administrerar trängselskatten, är bakgrunden till höjningen att trafiken ökat under coronaspridningen. Organisationen menar att trafiken skulle fördubblas om skatten inte höjts. Mot den bakgrunden är det förståeligt.

Transport for London säger också att höjningen ska vara tillfällig men frågan är om det kommer bli så. Varför har man annars tagit bort rabatten för boende i London från den 1 augusti.

Som tur är slipper vissa grupper att betala. Det är alla som arbetar inom sjuk- och äldrevård samt personer i särskilda riskgrupper för att drabbas av Covid-19.

Frågan jag ställer mig är hur många bilar vi skulle ha i Göteborg och Stockholm om vi gjorde på samma sätt som London?
En sak är i alla fall säker: Majoriteten av parkeringsvakterna kan ta Hemester några månader framöver.

Thomas