B&W Vølund har på lång sikt effektiviserat sitt arbetsflöde

B&W Vølund har på lång sikt effektiviserat sitt arbetsflöde

Babcock & Wilcox Vølund AB har modifierat sina programvaror och har ur ett långsiktigt perspektiv effektiviserat sitt arbetsflöde. Deras nuvarande arbetsmetoder resulterade nyligen i ett lyckat projekt i Danmark, men genom att anpassa sina program ho

Under året har miljöteknikföretaget Babcock & Wilcox Vølund AB levererat och installerat ett rökgasreningssystem åt ett värmekraftverk i Århus, i Danmark. Uppdraget innebar att de behövde scanna av anläggningen för att konstruera den nya utrustningen. Leveransen ställde krav på att den nya utrustningen verkligen passade i den befintliga strukturen. Till sin hjälp använde de sig av ett scannat punktmoln för att förenkla arbetet som just nu befinner sig i slutskedet av monteringsfasen. Under processen använde de sig av Autodesks programpaketering. Vidare har de modifierat sin programvara och tagit fram standardiserade mallar i ett pågående mallprojekt.

– Vi har fått hjälp av NTI:s experter under både utveckling och implementeringen av mallprojektet. Det har varit ett opretentiöst och bra samarbete, säger Anders Lorén, projektchef.

Ökad effektivitet

Genom att skräddarsy och anpassa Autodesk Collections helt efter sina önskemål har B&W Vølund effektiverat sitt arbetssätt. B&W Vølund använder sig främst av AutoCAD Plant 3D, Navisworks och ReCap ´i sina projekt och kan numera få mer precisa uträkningar och mått efter byggets förutsättningar och produkternas omfång.

– När vi jobbar på samma sätt så ökar vi effektiviteten på sikt.Vi bygger anläggningsprojekt för rökgasrening/energiåtervinning och har återkommande projekt med liknande strukturer. Om vi har standardiserade arbetssätt och designlösningar kan vi återanvända dem på ett bättre sätt och spara tid, säger Anders Lorén.

B&W Vølund använder sig av modelleringsverktyget AutoCAD Plant 3D där de i mallprojektet har utvecklat specar för rörklasser och ritningar efter sina mått och sin standard. Navisworks används för att visualisera modellen som har byggts upp i både AutoCAD Plant 3D och ReCap. ReCap hanterar scannade punktmoln av fullskaliga byggnader och redovisar redan befintliga komponenter i byggnaden. De modifierade programvarorna utgör en stark trio som gör att de kan leverera kvalitetssäkra och exakta projekt.

– Scannade punktmoln gör en jättestor skillnad i vilka toleranser vi kan använda. Alternativet är ju att mäta själv med tumstock och måttband, men då ställer man inte samma toleranskrav, då vet man inte exakt var en pelare står, i och med scanningen har man mycket bättre koll på det och man kan planera de nya komponenterna efter byggnadens tidigare förutsättningar, säger Jens Gustafsson, Lead engineer Plant layout.

Hjälp nära till hands

Tillsammans med Christian Figved på NTI CADcenter har de tagit fram de nya mallarna i programsviten. De berättar att de har uppskattat att hjälpen har varit nära till hands.

– Det är bra att man får kontakt med någon som är väl insatt i programmet. Christian har arbetat med liknande projekt i samma bransch och är väl medveten om vad som behövs ändras för att skapa en bra och företagsanpassad mall. Det har funkat bra att han sitter på erfarenheten så att man själv inte behöver lista ut vad som ska modifieras, säger Jens Gustafsson.

Takin Motevalli

Presskontakt Marknadsansvarig 010-211 69 66

Din ledande rådgivare inom allt som berör CAD.

Vi arbetar långsiktigt med alla våra kunder för att addera mervärde och ge dig och ditt företag den bästa möjliga lösningen utifrån era behov och önskemål. Det har vi gjort i 70 år. Idag är vi den första Autodesk-partnern i Norden som uppnått den högsta nivån – Autodesk Platinum Partner – detta är vi mycket stolta över!

NTI CADcenter arbetar med fokuserade affärsområden för Bygg och Tillverkande industri & Process:
Här erbjuder vi tjänster och produkter som täcker hela företagets behov för effektivisering av Design- och Konstruktionsprocesserna.

I vårt team är vi idag drygt 200 engagerade medarbetare som brinner för att hjälpa er nå ett bättre resultat!

Vision

Vi ska vara den ledande rådgivaren och leverantören av teknologi och konsulttjänster inom byggbransch, process- och tillverkande industri i norra Europa.

Mission

Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder skapa lönsamhet, genom bättre och mer hållbar design och konstruktion i en utmanande och ständigt föränderlig värld.

Värderingar

Vi ska infria dina förväntningar genom ett nära samarbete som är baserat på ödmjukhet, ömsesidig respekt, pålitlighet och brinnande engagemang.

NTI AB
Verkstadsgatan 4