Kommer Thord Eriksson att få det här mallsvaret från Heléne Fritzon?

Nätverket #vistårinteut har fått tillgång till ett förskrivet brev som skickats ut till samtliga i den socialdemokratiska riksdagsgruppen och som efterfrågats av en del socialdemokrater. Brevet ska kunna användas som standardsvar till människor som i vanmakt över situationen för ensamkommande skriver brev till riksdagsmän.

I ett läge där ensamkommande sittstrejkar i protest och många protesterar mot utvisningar och rättsosäkra asylprocesser kommer hjälp och stöd från det ledande regeringspartiet - i form av ett mallsvar.

Respektlöst

#vistårinteut uppfattar brevet som en direkt förolämpning. Det är respektlöst och nonchalant; mot oss som kämpar för barns rätt till liv, mot den egna riksdagsgruppen och framför allt mot utsatta ensamkommande unga.

Brevet visar okunskapen

Brevet innehåller bland annat källhänvisning som är inaktuell och okunskap kring det arbete som görs på nationell nivå.

Exempel

Det nämns att alla som söker asyl ”har rätt till en snabb individuell rättssäker asylprocess, som även ska möjliggöra en god integration”. Vi konstaterar i vår rapport om rättsosäkerhet i asylprocessen för ensamkommande att asylprocessen inte är rättssäker. Den är inte heller snabb. Vi konstaterar att ensamkommande får vänta i genomsnitt 600 dagar i asylprocess. Denna extrema handläggningstid motverkar integrationen. Det påpekas i texten att ”ärenden av samma slag handläggs på ett enhetligt sätt” av Migrationsverket på uppdrag av regeringen. Vår slutsats blir att inte heller påståendet om individuell prövning stämmer.

Mallen beskriver att en amnesti eller att stoppa utvisningar av ensamkommande skulle leda till att människor lever under ”förhållanden som vi socialdemokrater aldrig kan acceptera”. Men det är just socialdemokratisk politik som lett till att ensamkommande i Sverige lever under oacceptabla och vidriga förhållanden.

Mallskribenten stödjer sin argumentation om Afghanistan på ett rättsligt ställningstagande om Afghanistan från december 2016. Det är pinsamt. Senaste rättsliga ställningstagande kom i augusti 2017

Det står också att det ”kommande vår” (läs: 2018) ska inrättas ett nationellt kunskapscentrum för ensamkommande. Kunskapscentret startade i våras. I kunskapscentrets uppdragsbeskrivning ska ”barn och unga upp till 21 år som är asylsökande, har fått ett uppehållstillstånd eller som har fått ett avslag på sin ansökan om asyl” omfattas (S2017/01863/FST http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/nationellt-kunskapscentrum-for-ensamkommande-barn-och-unga-inrattas/ ). Att regeringen plötsligt anger 21 år som en avgränsning i ålder på unga ser onekligen fint ut på papperet och hänger ihop med Socialtjänstlagen. Men det bör uppmärksammas att den socialdemokratiskt ledda regeringen under det senaste året strypt ersättningar till kommunerna så att mycket få ensamkommande unga nu har möjlighet att få stöd med allvarliga konsekvenser som följd.

Den nya gymnasielagen ska enligt mallen möjliggöra ”att de ensamkommande barnen som väntar på sina besked kan fokusera på studierna istället”. Men det stämmer inte; få av de ensamkommande omfattas av lagen.

Vi vill inte ha era mallsvar. Vi vill ha konkreta lösningar över partigränser. Socialdemokrater – visst kan ni bättre?