Elisabeth Alsheimer Evenstedt tar över i Nutida Svenskt Silver

Sedan över 50 år har utställningar som visar silversmide av yppersta kvalité varit föreningens signum. Fram till dess att Nutida Svenskt Silver öppnar ett galleri i en ny lokal i Stockholms innerstad, möter man smedernas unika skicklighet inom såväl föremål som smyckeskonst i enstaka utställningar över hela Sverige och i butiken via hemsidan, www.nutida.nu .

Då och nu

Föreningen för NUTIDA SVENSKT SILVER bildades 1963 med den viktiga uppgiften att stödja och stimulera det samtida silversmidet i Sverige. Eftersom Nutida Svenskt Silvers namn fortfarande hänvisar till samtiden krävs det att konstnärerna, d v s föreningens smedsmedlemmar, verkar i nutiden och är nyskapande i sin formgivning – något som ständigt eftersträvas. Man räds varken det frisinnat kontroversiella eller det basenkelt kommersiella. Utifrån de konstnärligt och hantverksmässigt sett mest högtstående föremål väljer ett granskningsråd ut de smeder som idag är föreningens aktiva medlemmar.

Utställningar

Utställningarna är en mycket viktig del av Nutida Svenskt Silvers verksamhet. Smederna får då tillfälle att testa nya idéer, ta ut svängarna, överraska, beröra och förtrolla. Publiken får i sin tur även tillfälle att ta del av en fantastisk hantverksskicklighet. I sommar kan man bla möta våra smeder på:

- Nivå125Båstad. Swedish Contemporary Art Jewellery pågår 7 juni – 31 augusti

Vida konsthall på Öland har varje sommar en silverutställning, i år med tema "Tidlöst".

- Helena Sandström; separatutställning på Nääs Slott i Floda nära Göteborg fram till 29 juni.

* Övriga Styrelseledamöter är: Åsa Hallqvist, Tobias Birgersson, Hubert Hydman och Magnus Liljedahl samtliga smeder. Externa ledamöter är Anna Emås, Pia Karlsson och Rita Platzer.

Kontakta gärna Elisabeth Alsheimer Evenstedt, tel. 0704939560, elisabeth.alsheimer@konstakademien.se

• smycke
  • silversmycke