Pressmeddelande -

Finska städer föregångare med att använda Artificiell Intelligens för att nå sina hållbarhetsmål

Städer världen över står inför svåra utmaningar för att klara utsläppsmålen som anges i Parisavtalet. Finska städer är inget undantag, men kanske ligger skillnaden i hur de utnyttjar ny teknik, digitalisering och användningen av öppen data för att nå sina mål.

Enligt FN står byggnader för nära 40% av samtliga koldioxidutsläpp i världen. Så att minska energiförbrukningen i offentliga byggnader är därför högprioriterat för städer runt om i världen.

Nuuka, ett nordiskt Proptech-företag med AI-programvara som kontrollerar och optimerar byggnaders HVAC-system (värme, ventilation och luftkonditionering), har nu tecknat avtal med de fem första finska städerna om att starta pilotprojekt för att effektivisera städernas byggnader, och flera andra förväntas ansluta inom kort.

"Vi är stolta över att så många finländska städer ansluter sina byggnader till vår öppna plattform för att minska energiförbrukningen och säkerställa optimala och hälsosamma inomhusförhållanden för sina medborgare," säger Olli Parkkonen, chef för affärsutveckling på Nuuka."Genom att först låta AI lära sig hur byggnaderna används och sedan kontinuerligt förutsäga och optimera byggnadernas system, förväntar vi oss betydande förbättringar av energieffektiviteten - utan att kompromissa med inomhusklimatet. Detta kommer att ge ett avsevärt bidrag till att nå hållbarhetsmålen.”

En annan positiv effekt av att AI kontinuerligt optimerar systemen, är att driftspersonalen inte längre behöver spendera tid på att manuellt leta efter fel och avvikelser. Systemet kommer automatiskt att berätta när något behöver åtgärdas. Vilket i sin tur kommer att frigöra tid för personalen att ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter.

"En av våra kunder beräknar att de idag spenderar 5 000 € per byggnad och år, bara för att manuellt optimera systemen på plats. Något som AI kontinuerligt kommer att sköta om i framtiden. Avkastningen på investeringen innebär därför inte bara minskade utsläpp och sparad energi, man kan säga att den besparingen kommer på toppen",fortsätter Olli Parkkonen.

Bland de städer som idag arbetar med Nuuka hittar vi både större städer som Helsingfors stad, och mindre som Pori (Björneborg) med sina 87 000 invånare. De fem städerna har alla startat pilotprojekt, med två till sex representativa offentliga byggnader, så som skolor, daghem och kontorsbyggnader för att säkerställa en bra spridnings- och utvärderingsbas. Planen är att köra projekten i upp till 12 månader och sedan utvärdera resultaten innan resten av städernas offentliga byggnader ansluts.

Nuukas molnbaserade AI lösning ansluter till alla BMS- och HVAC-system, oavsett tillverkare och innehåller alla nödvändiga sensorer för att säkerställa en snabb implementering. Tjänsten är inte bara utformad för städer. Nuuka ansluter också stora fastighetsägare och butikskedjor.

För mer information:

Olli Parkkonen, Head of Business Development, Nuuka

+358 50 4941484, olli.parkkonen@nuukasolutions.fi

Susanne Hedblom, VD Nuuka Sverige

+46 76 1764604, susanne.hedblom@nuukasolutions.fi

• Vetenskap, teknik

• #hållbarstad
  • #hållbarafastigheter
  • #hållbarastäder
  • #smartastäder
  • #proptech
  • #smartafastigheter