Ny nanokomposit av halvledande polymerer ger högre bibehållen effekt vid högre temperaturer, med nya HTV värmekabel för industri.

Ny värmekabel med hög retentionsteknik: HTV

LONDON - 1 juni 2021- nVent Electric plc (NYSE:NVT) ("nVent"), en global leverantör av elektriska installations- och skyddslösningar, lanserade idag sin nya självbegränsande värmekabel nVent RAYCHEM HTV, för industriella applikationer med höga exponerings- och varmhållningstemperaturer. Denna helt nya självbegränsande värmekabel erbjuder överlägsna nivåer av hög retention i effekt (bibehållen effekt) under en livslängd på mer än tre decennier. Den uppfyller höga krav på driftsäkra processer samtidigt som den skyddar människor, processer och infrastruktur.

Ökad prestanda, förlängd livslängd

nVent RAYCHEM HTV överträffar tidigare självbegränsande värmekablar när det gäller prestanda och livslängd. Kabeln är särskilt utformad för högtemperaturmiljöer och kan fungera vid höga kontinuerliga driftstemperaturer på 205 °C/400 °F och tåla temperaturer på upp till 260 °C/500 °F. Dess retention i effekt är oöverträffad: Efter tio års drift vid 205 °C/400 °F behåller HTV-kabeln 95 procent av sin effekt. Detta minskar inte bara risken för driftstopp och underhållskostnader i årtionden, utan ökar också anläggningens säkerhet och produktivitet.

"Vi förstår hur viktigt det är med den dagliga operativa driftsäkerheten", säger Marty Lee, Vice President Product Management på nVent Thermal Management. "Även om den långsiktiga livslängden är viktig, är det lika viktigt med en bibehållen effekt över tiden. Med 95 procents effektbehållning under 10 år och en mer än 30-årig livslängd kan våra kunder vara säkra på förbättrad driftsäkerhet och färre oförutsedda händelser under flera decennier framöver. I en alltmer elektrifierad värld kommer HTV-värmekabeln att spara pengar åt våra kunder och öka deras totala driftseffektivitet."

Nya material och banbrytande forskning och utveckling

För att skapa denna högpresterande värmekabel valde nVent nya material och ny utveckling inom nanoteknik och termisk strukturering av materialen.

"Namnet nVent RAYCHEM har länge varit synonymt med innovativ vetenskap, forskning och utveckling. nVent arbetar så än idag", säger Linda Kiss, Vice President Engineering på nVent Thermal Management. "Vi har nästan 75 års expertis inom vetenskap av polymermaterial och har ny kunskap om hur man bäst konstruerar kompositer med högsta temperatur. Vi har skapat ett banbrytande, nytt halvledande polymer i material av nanokomposit med ökad termisk stabilitet, som ger överlägsen bibehållen effekt vid höga temperaturer.”

nVent RAYCHEM-värmekablar är redan välkända för sina exceptionella egenskaper för frostskydd och upprätthållandet av kritiska processtemperaturer i många industrianläggningar runt om i världen. Från kritiska kemikalier till kraftverk, från olja och gas till läkemedel och förnybara bränslen, är nVent RAYCHEM-system och lösningar förknippade med tillförlitlighet, högkvalitativ prestanda och lång livslängd. Den nya självbegränsande värmekabeln nVent RAYCHEM HTV bygger vidare på detta rykte genom att ge ägare till industrianläggningar möjlighet att förbättra processintegriteten och driftseffektiviteten i årtionden framöver.

Värmekabeln nVent RAYCHEM HTV är internationellt certifierad för användning i Ex-klassade områden, har en 10-årig produktgaranti och är nu tillgänglig över hela världen.

Om nVent

nVent är en global leverantör av elektriska anslutnings- och skyddslösningar. Vi tror att våra innovativa elektriska lösningar skapar säkra system och leder till en tryggare värld. Vi utvecklar, tillverkar, marknadsför, installerar och underhåller högpresterande produkter och lösningar som ansluter och skyddar känslig utrustning, viktiga byggnader och kritiska processer. Vårt sortiment av kapslingar, elektriska anslutnings- och värmekabelsystem står för kvalitet, pålitlighet och innovation. Vårt huvudkontor ligger i London och vårt ledningskontor i USA ligger i Minneapolis. Vår varumärkesportfölj har en lång historik och inkluderar nVent CADDY, ERICO, HOFFMAN, RAYCHEM, SCHROFF och TRACER. Varumärkena nVent, CADDY, ERICO, HOFFMAN, RAYCHEM, SCHROFF och TRACER ägs eller licensieras av nVent Services GmbH eller dess dotterbolag.

Mediakontakter:
Koen Verleyen