Pressmeddelande -

Release: GMO och utsädesmonopol hotar maten i Sverige – nu startar en ny opinionsrörelse

GEMENSAMT PRESSMEDDELANDE

från Greenpeace, Föreningen Allkorn, Förbundet Sveriges Småbrukare, Sv. Biodynamiska föreningen, FIAN (Food First Information and Action Network), Samodlarna Sverige, Sveriges Konsumenter i Samverkan (SKIS), Miljöförbundet Jordens vänner,

26 maj 2008

Ny opinionsrörelse för Sveriges och världens mat startar

Stoppa patent och monopol på fröer

Idag startar 8 organisationer i Sverige (se ovan) en ny opinionsrörelse som syftar till att säkra Sveriges och världens matproduktion på ett hållbart sätt. Runt om i världen startar motsvarande initiativ utifrån gemensamma manifest. Organisationernas första gemensamma krav är att stoppa företagskontrollerade GMO-patent och monopol på fröer eller utsäde, som man anser har en rad allvarliga konsekvenser utan att lösa världens behov av livsmedel. En ny omfattande FN-utvärdering ger forskarstöd för detta och stora delar av den nya opinionsrörelsens budskap mot dagens jordbruk.

-Tajmingen kunde inte vara bättre för en svensk rörelse för ett hållbartjordbruk utan GMO. För en månad sedan fick vi stöd i form av IAASTDs rapport och just nu pågår ett partsmöte i Bonn om biologisk mångfald, säger Kathleen McCaughey, kampanjchef på Greenpeace.

I ett första gemensamt manifest slår organisationerna bakom opinionsrörelsen fast att tillgången och rätten till frön eller utsäde för världens jordbrukare idag är hotad från flera håll. Det är både en akut rättvisefråga och en fråga om långsiktig överlevnad för världens folk.

Med hjälp av genteknik och patentregler tar enstaka företagsintressen allt mer över och monopoliserar produktionen av frö och utsäde för jordbruket. Men utsäde är, och har alltid varit, en gemensam tillgång som bygger på naturens byggstenar och på odlares kollektiva, samlade kunskaper, erfarenheter och växtförädling genom historien. Företag som nu tar patent på utsäde utnyttjar denna gemensamma tillgång ensidigt, gör vissa modifieringar av utsädet och ser till att fröerna inte kan reproduceras och återanvändas av bönderna själva. Odlare måste därför köpa utsäde till varje sådd och på så sätt monopoliseras utsädet. Det blir i sig en orsak till fattigdom och underutveckling, vilket drivit bort stora mängder av bönder. När det gäller GMO-grödor (genetiskt modifierade) har idag ett enda multinationellt företag, Monsanto, patenten på 90 procent av alla kommersiella GM-egenskaper i världen.

Genmodifiering och patentregler leder också till ytterligare minskad mångfald av livsmedelsgrödor i världen, och även betydande risker för ekosystemen. Den minskade mångfalden gör att världens folk har tillgång till allt färre alternativa grödor för att anpassa sig till förändringar i miljö och behov, dvs en sämre långsiktig överlevnadsförmåga. Det industriella jordbruket har i sig redan minskat antalet livsmedelsgrödor, och den trenden fortsätter. Av 80.000 ätliga växter odlas idag bara 150 i större omfattning och endast 8 förekommer i världshandeln.

-Vi vill uttrycka vårt stöd för de lantbrukare inom LRF, som nu på deras årsstämma 27-28 maj på Sånga-Säby, kämpar för ett GMO-fritt Sverige. Men de har ett stabilt motstånd inom LRF som är positiva till GM-grödor i Sverige, säger Lasse Hellander, verksamhetsledare i Svenska Biodynamiska föreningen.

Kravet på stopp för patent och monopol på utsäde hänger också ihop med den nya opinionsrörelsens övergripande krav på att sluta gynna det industriella ensidiga jordbruket till förmån för lokala jordbruk med större mångfald. Här har man inte minst stöd i en aktuell (2008.04.15) forskningsutvärdering från International Assessment of Agriculture Science and Technology for Development (IAASTD). Det är den första utvärderingen i sitt slag och ett FN-samarbete med över 400 forskare och bland annat Världsbanken. I slutrapporten, som undertecknats av 60 länder, slås bland annat fast att genetisk modifiering inte är en lösning på stigande matpriser, hunger och fattigdom. Den övergripande slutsatsen är att världens forskningsresurser bör inriktas på ekologiskt baserat jordbruk. Vidare att det är viktigt och brådskande att röra sig bort från destruktivt, kemikalieberoende, industriellt jordbruk och istället använda miljöanpassade, moderna odlingsmetoder som betonar biologisk mångfald och gynnar lokalsamhällen. Mer och bättre mat kan produceras utan att förstöra naturresurser och försörjningsförmågan på landsbygden, menar man i IAASTD-rapporten.

Den nya opinionsrörelsen säger i sitt första manifest att frö eller utsäde är en gåva av naturen och från olika kulturer, inte en uppfinning av företagen. Att vidareförmedla detta arv från generation till generation är en mänsklig skyldighet och ansvar. Utsäde är en allmän egendom och ska därför inte kunna ägas eller patenteras. Lagstiftningen måste skydda utsädet och böndernas frihet samt baseras på sju frihetsprinciper:

1. Frihet för odlare att spara, byta och marknadsföra utsäde

2. Frihet för bönder att förädla nya sorter till s.k. "open source"-utsäde

3. Frihet från intrång i den gemensamma äganderätten av genetiska resurser (biopirater)

4. Frihet från genetiska föroreningar och GMO

5. Frihet för utsädets reproducerbarhet

Läs mer om manifestet här: http://hejdagmo.se/      (hos Greenpeace)

För kommentarer och mer information:

Greenpeace: Kathleen McCaugley  kmccaugh@nordic.greenpeace.org 070 235 08 86

Sv. Biodynamiska föreningen: Lasse Hellander  lasse@btk.st 070 216 33 90, Lars Kjellenberg  lars.kjellenberg@vv.slu.se 070 917 08 82

Föreningen Allkorn Kerstin Björklund linds-rd@telia.com 073 034 39 88, Hans Larsson    hans.larsson@vv.slu.se 070 49 475 49

Förbundet Sveriges Småbrukare Daphne Thuvesson  daphne.thuvesson@telia.com