Nya Kompisbyrån och Build Together startar integrationsnätverk i Västsverige

Samverkansplattform, mötesplats och nätverksportal – Nya Kompisbyrån tillsammans med Build Together tror på samverkan där aktörer från det offentliga, privata och ideella möts.

Det nya nätverket Mötesplatsen satsar på integration genom samverkan – med visionen att ta tillvara på de initiativ och satsningar som finns. Med nätverket vill Nya Kompisbyrån och Build Together skapa förutsättningar för kunskapsutbyten, nätverkande och möten mellan olika aktörer som arbetar för ökad integration och mångfald.

Medlemmarna ses varannan månad och vid varje tillfälle har de olika fokusområden, föreläsare och tematräffar. På så sätt blir det ett levande forum som lär av varandra och utforskar varandra idéer.

Evelina Svensson, delprojektledare på Nya Kompisbyrån och en av Mötesplatsens initiativtagare, fick idén när hon började kika runt bland olika integrationsinsatser som finns i Göteborg idag och märkte att det finns mycket och många initiativ att lära av.

– Jag ville snabbt samla all den kompetens och de erfarenheter som finns och kom då på idéen med ett nätverk med fokus på integration och mångfald.

Mötesplatsen har idag 65 namn på utskickslistan och letar alltid efter fler engagerade personer från civilsamhället och näringslivet som vill bli en del av nätverket. Förhoppningen är att Mötesplatsen ska fylla en funktion som saknas idag och bli en arena med öppet tak där alla lär av varandra.

– Integration, inkludering och mångfald är idag på mångas läppar, med många initiativ och företag som arbetar för detta. Jag hoppas att Mötesplatsen bidrar till ett prestigelöst och dynamiskt sätt att tillsammans mobilisera och utbyta erfarenheter för hållbara resultat som gynnar fler, säger Månstråle Dahlström, VD på Build Together och en av initiativtagarna till Mötesplatsen.

Nästa träff är tisdagen den 24 maj, på Kungsgatan 4 i Göteborg.

Vill du vara med? Anmäl dig här: https://build-together.se/mote...