Historien levandegörs på Nyköpingshus

* Levande historievandringar
* En farssuccé på Borggården
* Barnteater och teaterkollo

Det är något av det utbud som Comedy Art Theatre kommer att bjuda in till på Nyköpingshus under sommaren som resultat av Kultur- och fritidsnämndens beslut på sitt novembermöte.

- Nyköpingshus kommer att leva upp som en historisk plats för både barn och vuxna,
berättar nämndens ordförande Ulla-Karin Skoghag. Det känns jättebra att vi har fått
in ett stabilt teaterbolag med en rad nya idéer.

Comedy Art Theatre har stor erfarenhet av sommarteater och har under flera år spelat på Nya Älvsborgs fästning i Göteborg och på Stora Teatern i Göteborg. Något av en specialitet är de dramatiserade vandringarna där besökarna får vara med och exempelvis äta middag med Hertig Karl eller sitta med på Gästabudet på Nyköpingshus. Teatersällskapet har tidigare gjort dramatiserade rundvandringar i Göteborg och för nu över konceptet till Nyköpingshus.

På slottet kommer också besökarna att få uppleva "350 års historia på 60 minuter". Tre skådespelare i 30 roller kommer på ett snabbt och humoristiskt sätt att ta åskådarna genom århundranden av svensk historia.

- En föreställning som Nyköpings skolelever i årskurs 7 - 9 och gymnasiet får uppleva under våren och sensommaren, berättar Ulla-Karin Skoghag. Föreställningen kommer också att ges för allmänheten under sommaren, liksom en fars av Ray Cooney - Titta inte i påsen. För barnen blir det också barnteater och teaterkollo.
Comedy Art Theatre kommer också att ta fram s k audioguider med fakta om Nyköpingshus och samtal från historien.
Guider som görs på olika språk och kan laddas ner till mp3-spelare och mobiler.

Det var under sommaren 2008 som Nyköpings kommun gick ut och sökte entreprenörer som ville vara med och skapa en ny spännande verksamhet på Borggården vid Nyköpingshus. Åtta intressenter hörde av sig men det var
bara fyra av dessa som uppfyllde kraven. Efter en noggrann utvärdering blev det bara Comedy Art Theatre kvar som var tillräckligt stabilt när det gäller både verksamhet och ekonomi.

Comedy Art Theatre har flera anställda dramatiker och översättare och ett 20-tal hel- och deltidsanställda skådespelare.
Aktiebolaget är stationerat i Göteborg och kommer under 2009 också att jobba i Stockholm, Visby och Nyköping.
Dramatikerna har skrivit manus till över 200 TV-program och 50 teaterpjäser.
Comedy Art Theatre har under 2008 spelat följande föreställningar: 631 levande historia, 50 mordgåtor, 19 farser och gjort 23 audioguider.

Bolaget får uppdraget att levandegöra Nyköpingshus i form av en s k tjänstekoncession. Det innebär att kommunen upplåter Borggården till Comedy Art Theater som fyller den med verksamhet man kommit överens om. Företaget kan
också låta andra arrangörer hyra in sig på Borggården och ordna allt från rockkonserter till festivaler och dansmusik.

Kommunen bidrar med spelplatsen, publikbänkar, el, teknisk service, viss marknadsföring, mm.
- Dessutom köper vi biljetter till föreställningen 350 års historia på 60 minuter till Nyköpings skolelever i årskurs 7-9 och gymnasiet, berättar Ulla-Karin Skoghag.

Mer information, kontakta Ulla-Karin Skoghag,
ordförande i Kultur- och fritidsnämnden,
Nyköpings kommun, tfn 073 - 662 20 04.