Nyréns Arkitektkontor ställer ut på Arkitekturbiennalen i Venedig

Arkitekturbiennalen i Venedig invigs nu på torsdag 26 maj och Nyréns Arkitektkontor finns på plats för att för första gången visa upp egna projekt. Landskapsarkitekt Bengt Isling och Nyréns är inbjudna att medverka i utställningen ”Time Space Existence” och presenterar där olika projekt i typiska stockholmslandskap.

- Vi åker dit för att visa tre projekt där stadsbyggande, parker och landskapsprojekt varit beroende av platsen. Våra projekt är typiskt ”Nyrénska” med omsorgsfulla lösningar och noggranna detaljer där vi tänker in människan som ska bo och vistas där. Jag är glad och stolt då det är prestigefyllt att få visa upp det vi jobbar med i Venedig, säger Bengt Isling.

Nyréns tar med sig en stor modell där tre verkliga objekt fogats ihop till ett där topografi, geologi och klimat vävts samman. Projekten som visas är Årstabergsparken, Norra Bantorget och Hornsbergs Strandpark. Nyréns är också representerade i den nordiska paviljongen, även där med Hornsbergs Strandpark.

Biennalen, Mostra Internazionale di Architettura, äger rum vartannat år och är den största och viktigaste internationella arenan och mötesplatsen för arkitektur.

- Först och främst ska jag presentera vår modell men jag ska givetvis också nätverka och fylla på min egen inspiration. Det är viktigt för Nyréns och för vårt varumärke att medverka när arkitekter och projekt från hela världen möts, berättar Bengt Isling.

Arkitekturbiennalen har öppet från den 28 maj till 27 november 2016 (förhandsvisningar den 26-27 maj).Curator för årets biennal är Alejandro Aravena som valt det övergripande temat ”Reporting from the Front”. Utställningen ”Time Space Existence” arrangeras av non profit-organisationen Global Art Affairs Foundation.