Nu är det klart - O-Ringen kommer till Jönköping 2023

​Under måndagen signerades avtalet med alla 20 funktionärsföreningar* och på tisdagen signerades också värdkommunsavtalet i Rådhuset i Jönköping. Därmed är all formalia på plats för att arrangera världens största orienteringsäventyr i Jönköping 2023.

-Vi har hittat en pärla för O-Ringen 2023 i Jönköping. Terrängen är fantastisk och passar alla. Går allt i lås kan vi få till en camping som blir storslagen vid Vätterns strand. Det ska bli mycket roligt att forma ett O-Ringen Jönköping 2023 åren som kommer, säger O-Ringens VD Henrik Boström

Också kommunen är mycket glada över att få ett arrangemang som O-Ringen till sig då man får ett ypperligt tillfälle att visa upp sin region samtidigt som en stor turistekonomisk effekt uppnås. Under sommarens O-Ringen i Kolmården var den turistekonomiska effekten hela 143 miljoner och man hade en tillströmning av ungefär 25 000 personer under O-Ringenveckan i form av deltagare och medföljare.

-Jönköping är en fantastisk kommun med fina tävlingsförutsättningar både i skog och i stadskärnorna. Det är något vi som kommun vill visa upp för alla deltagare och besökare. Alla ska känna sig välkomna till vår kommun där stad och skog är nära varandra och verkligen inbjuder till idrottsaktiviteter, säger Niklas Sigvardsson som är ordförande för Destination Jönköping.

Kontakt:

Niklas Sigvardsson, Ordförande Destination Jönköping AB, 073-847 04 60

Henrik Boström, VD O-Ringen AB, 070-380 84 89

*Annebergs GIF, Bodafors OK, Bottnaryds IF, Forserums SOK, Grännabygdens OK, IF Hallby SOK, IK Vista, IK Hakarpspojkarna, Jönköpins OK, Lekeryd-Svarttorps SK, Mullsjö SOK, Nässjö OK, OK Gränsen, OK Vivill, Skillingaryds FK, Smålands orienteringsförbund, SOK Aneby, Tenhults SOK, Ulricehamns OK och Vaggeryds SOK.

• Övriga sporter

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr med deltagare från hela världen. Det genomförs alltid vecka 30 med varje år på en ny plats i Sverige. 2020 går arrangemanget i Uppsala, den 19-25 juli. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.

Vill du som journalist eller fotograf bevaka O-Ringen söker du ackreditering här.

Anna Wennertorp

Presskontakt Marknads- och Upplevelsechef 070-952 54 78