Lokalbarometern: Hälften av Jönköpings lediga lokaler större än 500 kvadratmeter

Det är lättare att hitta stora än små lokaler i Jönköping just nu. Hälften av de lediga lokalerna är 500 kvadratmeter eller större. Det visar färsk annonsstatistik från Objektvision.se, Sveriges största marknadsplats för lediga lokaler och fastigheter på internet.

- Att så många större lokaler står tomma kan tyda på att företagen i mer osäkra tider byter ner sig till mindre lokaler av kostnadsskäl, säger Ulf Magnusson, VD för Objektvision. En annan tänkbar förklaring är att det byggdes många stora lokaler innan lågkonjunkturen slog till, som företagen nu inte har råd att hyra.

Generellt sett är fördelningen av stora och små lediga lokaler jämnt fördelad över landet, men det finns variationer. I Kalmar finns högst andel lokaler under 50 kvadrat, medan Jönköping har högst andel lokaler över 500 kvadratmeter. Sveriges just nu största lediga lokaler finns i Danderyd respektive Märsta och omfattar 90 000 kvadratmeter. Landets minsta lilla lokal finns i Järfälla, där den med minimala krav kan hyra in sig på 8 kvadratmeter.

Totalt finns det i slutet av maj 10 247 lediga lokaler i Sverige. 37 procent av dessa är större än 500 kvadratmeter till ytan, medan 14 procent är mindre än 50 kvadrat. Totalt är det över tio miljoner kvadratmeter lokalyta som är ledig, varav knappt hälften är kontorslokaler.

Lediga lokaler i Sverige:
Län, Antal lokaler, Andel över 500 kvadrat, Andel under 50 kvadrat
Norrbotten: 53 / 49 % / 21%
Gotland: 24 / 46% / 21%
Totalt: 10 247 / 37% / 14%

Siffrorna är baserade på annonsutbudet på objektvision.se den 26 maj 2010. För aktuella siffror, se www.objektvision.se.

Ulf Magnusson, VD för Objektvision
Tel: 070-569 09 28, e-post: ulf.magnusson@objektvision.se