Lokalbarometern: Trendbrott på svenska lokalmarknaden

Det har skett ett trendbrott på lokalmarknaden, visar färsk statistik från Objektvision.se. Från januari 2008 till maj 2009 ökade utbudet av lediga lokaler i Sverige med 29 procent. Men efter en utplaning under våren har det totala utbudet nu börjat minska, vilket visar sig med 2 procents nedgång sedan i maj. I Stockholms län är minskningen 9 procent.

- Lokalutbudet sjunker ofta framåt höstkanten men det intressanta i år är att det sammanfaller med ljusare framtidsutsikter, och följer på den kraftiga stegring av lokalannonser som vi såg under 2008, säger Marianne Olseryd Engqvist, VD för Objektvision. Variationerna är dock stora i landet, vilket kan spegla det faktum att finanskrisen drabbat olika län olika hårt.

Objektvisions mätning av antalet lokalannonser under sommaren visar att Gotlands län minskat mest sedan maj månad, med 17 procent. Även Stockholms och Gävleborgs län minskar med nära 10 procent. Landets största ökning av lokalannonser noteras i Kronobergs län, där utbudet har mer än fördubblats sedan i maj.

I mätningen ingår såväl butikslokaler som industrier, verkstäder, kontor, kontorshotell, lager samt förråd. Totalt finns det i september 9 815 lediga lokaler utannonserade på Objektvision.se.

än / Lediga lokaler september-09/ Procentuell ändring sedan maj -09

Stockholm / 3578 / - 9 %