Årets mest personliga adventskalender

OdenLab har tillsammans med illustratören Annelie Carlström tagit fram en helt ny adventskalender. Framsidan är en illustration av den framstående illustratören Annelie Carlström, och bakom varje lucka gömmer sig personliga bilder som kunden själv lägger in vid beställning.

En adventskalender där den som öppnar får en personlig bild varje dag. En bild på något roligt ni gjort under året, eller kanske en bild från way back. Bilder på barnbarn, på husdjur, på bilar, på snygga hus – ja du som beställer bestämmer vilka bilder som ska överraska kalenderöppnaren varje dag fram till jul.

Motivet på adventskalendern är ett vintrigt Vasastan där två tjejer är på språng utanför själva fotolabbet OdenLab mitt på Norrtullsgatan i Stockholm. Motivet är inramat av fina hyacinter och amaryllisar och här och där sitter även vackert och detaljrikt illustrerade djur i en självklar Annelie Carlström-anda.

Annelie Carlström – har jobbat som illustratör sedan 2007 då hon tog examen från Beckmans Collage of Design i Stockholm. Hon har jobbat med en mängd kunder inom mode, musik, skönhet, magasin och dagspress. Annelie har en tydlig och karaktäristisk stil som utstrålar hantverk och känsla för material. Hon har en otrolig förmåga att porträttera karaktärer med ömhet och humoristisk lekfullhet både i proportioner och komposition.

– Vi älskar illustratörer och vad de kan åstadkomma med sitt hantverk. Och blandningen mellan illustration och fotografi är ju så fin. Så när vi bestämde oss för att ta fram en helt ny adventskalender så kändes det självklart att Annelie skulle illustrera framsidan. Och så himla kul att hon nappade på vår idé. Vi ville ha en julig känsla men ändå något ganska neutralt, eftersom det kommer att poppa fram massa bilder ju fler luckor man öppnar. Vi önskade blommor, växtlighet, djur, fotografi och en vintrig stadskänsla med Annelies fantastiska touch. Ett motiv som passar både barn och vuxna. Och se vad vi fick! En adventskalender med en så fin Annelie Carlström-känsla, som utspelar sig precis utanför vår butik i Vasastan och där kunden sätter sin prägel med sina bilder som öppnas allteftersom. – Hanna Frick, Head of Marketing, OdenLab

Adventskalendern går att beställa både online och i butik.