Illustratörer skapar studentskyltar för OdenLab

OdenLab som producerar en stor mängd studentskyltar varje studentsäsong har i år låtit två illustratörer ta fram varsin mall för studentskylt. Det är två mallar med helt olika känsla och utseende men på samma tema – student, sommar, fira och glädje.

Veronica Ballart Lilja – svensk illustratör bosatt i New York, har jobbat som illustratör sedan 2007. Hon jobbar huvudsakligen med vattenfärg mixat med flera andra olika målartekniker och hennes stil beskrivs ofta som feminin, färggrann och full av känsla. Veronica verkar ofta inom branscherna mode, textil och magasin, vilket tydligt känns i hennes design av studentskylt – full av färg, blommor, ballonger, fest och student.

Jonatan Wadensjö – Stockholmsbaserad konstnär och musiker med bakgrund inom graffitikulturen. Hans uttryck kännetecknas mestadels av industriella, dystopiska och urbana miljöer med nostalgiskt starka inslag. Ofta med fokus på Stockholm – vilket tydligt skildras i hans design av studentskylt – ett härligt Sommarstockholm.

“Vi är ganska trötta på den vanliga designen för studentskyltar, de är så standardiserade och upplevs ofta av våra kunder som lite “krimskramsiga”. Vi har sedan tidigare många egna mallar som är väldigt enkla och avskalade, vilka uppskattas. Men vi har också hört de som tycker att de är lite för enkla och därför har vi nu tagit fram två mallar som är något mer – som känns kul och färgstarka men inte standard. Unika för oss och målade med en idé och känsla”. Hanna Frick, Head of Marketing, OdenLab

Mallarna finns tillgängliga att beställa online redan nu, både som den mest vanliga storleken 50x70 cm och som extra stor 70x100 cm. Och som alla OdenLabs studentskyltar görs de på riktigt fotopapper.