USA Kringgår datalagrinsdirektivet med FISAAA

EU Observer och Computer Sweden skriver idag om hur USA genom FISAAA och kryphål i EU's datalagringsdirektiv godtyckligt kan tillgodogöra sig alla data från utländska medborgare om denna data lagras av amerikanska företag. Den här möjligheten är inte begränsad till myndigheter utan kan också utnyttjas av icke-politiska intressegrupper m.fl.

"Det här bör ju få ganska många att sätta morgonkaffet i strupen" säger Jack Oderland skämtsamt men det går inte att bortse från allvaret. Med tanke på hur många svenska myndigheter och företag använder sig av cloud-tjänster eller hosting genom amerikanska företag är detta ett allvarligt hot mot den personliga integriteten och bevarandet av företagshemligheter.

Egentligen har riskerna med datalagring utanför EU och EES inte markant förändrats med tanke på att Safe Harbor-avtalen var en ganska tandlös och bristfällig garant för datasäkerhet.

För några månader lanserade Oderland tjänsten Data Inom Sverige som ett verktyg där man enkelt kan få en indikation om vart informationen du lagrar hamnar fysiskt. inomsverige.se mottogs med blandade reaktioner, främst för att många uppfattade det som ett reklamjippo från Oderland Webbhotell AB. Nu när allvaret har nått nya höjder vill vi självfallet att så många som möjligt ska kunna använda och skriva om tjänsten och har därför beslutat om att ta bort vår logotype och lite annan profilering för att på så sätt få fler att skriva om tjänsten utan att för den sakens skull marknadsföra Oderland.