Gå direkt till innehåll
Odevo expanderar till USA – ledande amerikansk fastighetsförvaltare ansluter till gruppen

Pressmeddelande -

Odevo etablerar sig i USA när KW Property & Management Consulting, en ledande amerikansk fastighetsförvaltare, ansluter till gruppen. Det innebär att Odevo tar klivet utanför Europa och etablerar sig i USA som är världens största marknad för fastighetsförvaltning. USA blir fjärde marknaden för Odevo som därmed blir världens första aktör inom bostadsförvaltning med en ledande ställning i både Europa och USA. Affären innebär att gruppens omsättning ökar med 1,4 miljarder kronor till 3,1 miljarder kronor.

”Vår ambition är att bli den globala ledaren inom förvaltning av bostäder. Detta är ett viktigt steg på vägen att nå den ambitionen och innebär att vi är världens första aktör som har en ledande position på båda sidor Atlanten. Det känns otroligt spännande att äntligen etablera sig i USA som vi arbetat på under en lång tid”, säger Daniel Larsson, VD på Odevo.

KWPMC är en av USAs snabbast växande aktörer inom fastighetsförvaltning med över 80 000 bostäder under förvaltning och 2 000 medarbetare. Tre gånger (2019-2021) har KWPMC hamnat på på Inc. 5000-listan över de snabbast växande privata företagen i USA. Bolaget har utvecklat en egen digital plattform och vuxit organiskt sedan start och omsätter drygt 1,4 miljarder SEK med en genomsnittlig organisk tillväxt på 18% per år de senaste fem åren. KWPMC är ett ägarlett bolag som grundades 2004 med verksamhet i Florida och förvaltar bland annat några av Miamis mest exklusivafastigheter.

Genom att KWPMC ansluter till Odevo uppgår antalet medarbetare till 3 800, antal bostäder under förvaltning till 590 000 och bolagets omsättning ökar till 3,1 miljarder kronor vilket innebär att den trettiofaldigats på mindre än fyra år.

”Det är väldigt glädjande att få välkomna våra nya kollegor på KWPMC till Odevo och att etablera oss i världens största marknad. Vi ser samma utmaningar och möjligheter i USA som i Europa. Det är en bransch som ligger efter när det gäller fokus på kunderna, digital utveckling samt utveckling av nya tjänster. Tillsammans kommer vi även framåt att utmana och förändra den här branschen där potentialen är enorm. Vi planerar nu att fortsätta växa kraftigt både organiskt och genom att fler bolag ansluter sig till oss.”, säger Daniel Larsson, VD på Odevo.

"Vi är väldigt glada över att bli en del av Odevo. Det innebär att vi kan fortsätta investera i våra medarbetare, vår egenutvecklade plattform samt utöka våra tjänster bl.a. inom bank- och finans och fortsätta vara marknadsledare i Florida samtidigt som vi tittar utanför Floridas gränser.”, säger Paul Kaplan, grundare och VD för KWPMC.

Sedan tidigare är Nabo och SBC del av Odevo och utöver Sverige har Odevo ledande positioner i Finland och Storbritannien, där Trinity Property Group var senast att ansluta till gruppen. Odevo utmanar branschen, bland annat genom den egenutvecklade tech-plattformen, finansiella tjänster samt ambitionen att bli den ledande internationella aktören inom förvaltning av fastigheter och bostäder. Odevo har kraftigt ökat investeringarna i den egenutvecklade tech-plattformen och är idag ca 60 utvecklare. Man har också förvärvat fintech-bolaget Monu som levererar finansiella tjänster inom gruppen.

Om Odevo

Privata bostäder är världens största tillgångsslag och är oftast den största investeringen en privatperson gör under sitt liv. Ändå är det en bransch som ligger långt efter gällande både den digitala utvecklingen men också när det gäller fokus på kunderna, inte minst inom det finansiella området.

Odevo lanserades i mars 2022 och är en internationell snabbväxande aktör som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder, bland annat genom den egenutvecklade techplattformen.

Odevokoncernen består av totalt ca 1 800 medarbetare och har en omsättning på drygt 1,7 miljarder kronor. Den genomsnittliga tillväxten mellan 2019 och 2021 var 135% per år varav ca 15% utgjorde organisk tillväxt under 2021. Odevo planerar att fortsätta växa kraftigt genom både organisk tillväxt och att fler bolag ansluter sig både inom Europa men också på andra kontinenter.

Om KWPMC

Det Florida-baserade förvaltningsbolaget KWPMC grundades 2004 av Paul Kaplan och Robert White och har på kort tid blivit en branschledare i USA, med 2 000 anställda baserade i åtta kontor över hela Florida och Bahamas. Bolaget erbjuder fastighetsförvaltningstjänster till 200 kunder och 80 000 bostäder över hela Florida och Bahamas, med en årlig omsättning på cirka 1,4 miljarder SEK. KWPMC kommer att fortsätta den framgångsrika resan under ledning av Paul Kaplan som Group CEO och Katalina Cruz som President.

Ämnen

Odevokoncernen består av totalt ca 1 400 medarbetare och har en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor. Den genomsnittliga tillväxten mellan 2019 och 2021 var 135% per år varav ca 15% utgjorde organisk tillväxt under 2021. Odevo planerar att fortsätta växa kraftigt genom både organisk tillväxt och att fler bolag ansluter sig både inom Europa men också på andra kontinenter.

Daniel Larsson

Presskontakt VD +46736404211

Internationell aktör som utmanar branschen för förvaltning av bostäder och fastigheter

Odevo lanserades i mars 2022 och är en internationell snabbväxande aktör som utmanar branschen för förvaltning av fastigheter och bostäder. Fundamentet till koncernen skapades 2019 genom bildandet av Nabo samt förvärvet av SBC och sedan dess har gruppen växt till en ledande internationell aktör.

Bolagen som idag ingår i Odevo erbjuder tjänster till boende och fastighetsägare supporterade av Odevos egenutvecklade plattform. Den egenutvecklade tech-plattformen automatiserar och förenklar manuella processer i förvaltningen av bostadsrättsföreningar och täcker alla delar av en fastighets behov. Plattformen används av bolagen som ingår i Odevo. Odevo agerar även SaaS-leverantör till bolag utanför gruppen.

Odevo är idag verksamt i Sverige, Finland och Storbritannien. Expansion till fler marknader framöver är att vänta.

Odevo
Hammarbybacken 31