Ny design med skydd mot väta

Ny design med skydd mot väta

Mer vattentålig knappsats, var ett av kraven när Husqvarna AB skulle uppgradera en av sina gräsklippare. Knappsatsen behövde klara höga krav på vattentålighet och de ville ha en ny design, samtidigt som projekttiden var kort.

På gräsklipparens manöverpanel satt tidigare en overlay, enkelt förklarat som ett klistermärke, för att försegla kåpan över kretskortet. Men den behövde bytas ut och hela panelen behövde bli bättre och mer vattentålig.

”Jag kontaktade OEM Electronics tidigt i projektet. Dels för att vi haft bra samarbeten tidigare och dels för att jag visste att ni kommit långt i ett liknande projekt tillsammans med en annan avdelning här på Husqvarna”, berättar Thomas Hermansson, Lead Engineer på Husqvarna Wheeled.

Genom att dra nytta av resultaten från det tidigare projektet, som till exempel hur knappsatsen blir vattentät, kunde man nu snabbt fokusera på den nya designen.

”Vi fick bra hjälp med idéer och fick prover på olika varianter, vilket gjorde att projektet flöt på smidigt”, säger Thomas.

I designarbetet var användarupplevelsen helt i fokus. Knappsatsen skulle ge en premiumkänsla och vara lättmanövrerad. Symbolerna behövde vara tydliga och klara även vid starkt solljus.

”Vi har fått en bättre produkt än tidigare som dessutom håller en betydligt högre kvalitet. Trots att den tekniska kravbilden var väldigt hög, så löste OEM Electronics det smidigt för oss”, avslutar Thomas.

”I Husqvarnas fall, vilket även gäller för många av våra kunder, sker mycket av produktutvecklingen i Sverige”, säger Fredrik Carlsen, KAM på OEM Electronics. ”Sedan är det vanligt att tillverkningen förläggs på annan plats. I detta projektet sker tillverkning av komponenter, del-system och färdig produkt i olika delar av världen. Tack vare att OEM-koncernen har kontor på många platser så fanns det kontor i närheten av vår tillverkning. Därför sköts all logistik via vårt bolag där i detta projekt. Smidigt för alla parter att ha nära mellan komponentleverantör och kundens tillverkning”.

På oemelectronics.se kan du läsa mer om vårt arbete med Husqvarna i detta och flera andra projekt. Där hittar du även mer information om våra andra knappsatser och resten av det stora sortiment vi erbjuder.

www.oemelectronics.se | 075 - 242 45 00 | info@oemelectronics.se