IFACTORY - DEN SMARTA FABRIKEN

IFACTORY - DEN SMARTA FABRIKEN

Vi är nu i startgropen från att gå från Industri 4.0 till iFactory, där vi använder oss mer utav datan från maskinerna och integrerar detta i nya system som skapar nya värden. Med iFactory ökar vi produktiviteten i fabrikerna, minskar förlusten och ökar vinsterna.

VAD ÄR IFACTORY?

Idag förändras tillverkningsindustrin väldigt snabbt, det ställer stora krav på att tillverkarna är flexibla. Kunderna kräver mer personalisering och tillverkarna strävar efter högre produktivitet. Produktkvalitet och arbetssäkerhet blir också allt viktigare. Konkurrenter dyker upp över hela världen och ny teknik som 3D-printing förändrar nu vem som är tillverkare. Industrin upplever fortfarande en betydande mängd av driftstopp årligen, där hela 30% är oväntade.

För att hantera dessa förändringar växer nu en ny typ av fabrik fram, vid namn iFactory, som är en förlängning av Industrial Internet of Things (IIoT). iFactory består inte bara av ökad maskinautomatisering, utan också av autonom produktion och användning av data som affärsverktyg.

VAD GÖR EN FABRIK ”SMART”?

iFactory är ett naturligt steg i riktningen mot digitaliserade industrier. Klyftan mellan IT (Information Technology) och OT (Operational Technology) blir allt mindre och detta beror framför allt på 4 olika saker.

• Smart, ansluten och datadriven
  • Självlärande system för systemet
  • En hub av mänskligt maskinsamarbete
  • Autonomisk och självanpassad

VILL DU VETA MER?

Läs mer om iFactory och vilka egenskaper en smart fabrik har i vår kunskapsbank Inspo via länken nedan.