"Årets bästa röda vin" - Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2010

Sveriges främsta vinjournalister har röstat fram Col d'Orcia Brunello di Montalcino till "Årets bästa röda vin 2016". Col d'Orcia Brunello di Montalcino anses vara ett lagringsvänligt kap, där just 2010 anses vara en särskilt bra årgång. Vinet finns både som helflaska och som magnumflaska.

Col d´Orcia är en prestigeproducent från Montalicino i södra Toscana. Col d´Orcia sköter så mycket som möjligt för hand, allt ifrån plantering och beskärning till urglesning av blad, grön skörd och klasurval vid plockning av druvorna. Stor vikt läggs vid miljö och alla vingårdar inom egendomen är sedan 2013 klassade som ”helt ekologiska” vilket motsvarar svensk KRAV-märkning.

En viktig del av verksamheten på Col d´Orcia är att tillhandahålla ett mycket brett sortiment av gamla årgångar från källaren (30 000 flaskor från 60-talet och framåt). Ett hett tips till konsumenter är att lägga några flaskor av Col d´Orcia årgång 2010 i källaren. De kan lagras upp emot 30 år.

Col d´Orcia Brunello di Montalcino 2010

Fyllig och väl utvecklad och nyanserad smak med fatkaraktär och tydliga inslag av mörka körsbär, tobak, tranbär, salvia och mörk, lite bitter choklad. Härligt lång eftersmak.

Pris: 280 kronor (helflaska) / 599 kr (magnum)
Nr: 12357 (helflaska) / 74841 (magnum)
Druvsort: Sangiovese/Brunello
Ursprung: Brunello di Montalcino DOCG, Toscana, Italien
Sortiment: Ordinarie sortiment

Lagra gärna Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2010, i källaren eller garderoben (mörkt och svalt), i 10-20-30 år

För mer information kontakta Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se.