Glögg och julbak i världsklass - världsmästarens recept med Lucia Choklad

Nu är det dags att kavla upp ärmarna och sätta på förklädet. Här ska det bakas, knådas och rullas inför julen. Världsmästaren i bakning, Håkan Johansson på Bageri Brillo, delar med sig av omåttligt goda recept på pepparkakor, saffransbullar och saffransskorpor. Lucia Glögg Choklad används både i pepparkaksdegen, i glasyren och som stämningshöjare i vackra glöggmuggar.

Håkan Johansson utsågs till världsmästare i Bakery Masters 2014 i kategorin ”sötebröd”. Håkan ansvarar idag för Bageri Brillo, på Skeppsbron i Stockholm, som levererar allt bröd till bl. a Stockholms Matmarknad, Riche, Taverna Brillo och Sturehof i koncernen Svenska Brasserier. Inför 2015 har Håkan tagit fram julrecept till Lucia Choklad. Lucia Choklad är en årligen återkommande glöggfavorit på Systembolaget som i år finns i beställningssortiment för 71 kronor.

- Håkan Johansson är mycket förtjust i Lucia Choklad och hans julrecept till glöggen väckte stående ovationer vid en pressprovning i november. Det råder ingen tvekan om att pepparkaksdegen var i världsklass och det är såklart roligt att den innehåller Lucia Choklad, berättar Lisa Lind, pressansvarig för Oenoforos som importerar Lucia Choklad.

Lucia Choklad är en elegant starkvinsglögg gjord på italienska viner från producenten Giulio Cocchi. Guilio Cocci var en entusiastisk konditor i Asti som grundade sitt företag 1891 som lät utöka sin konditorverksamhet till att omfatta även likörtillverkning. Han experimenterade med sina egna recept och kryddade sina drycker med olika örter.

Lucia Choklad har en klassisk smak av glöggkryddor som kanel, kryddnejlika, kardemumma, muskot, ingefära och pomerans tillsammans med finstämd smak av choklad från rostade kakaobönor.

Lucia Choklad passar fint att värma på traditionellt svenskt manér tillsammans med pepparkakor. Vi rekommenderar den även som avec till en kopp kaffe, då gärna rumstempererad med en isbit, med en mandelbiskvi eller en mörk chokladtryffel.

RECEPT från Håkan Johansson finns bifogat samt publiceras på Instagram @luciachoklad #luciachoklad #glögg #julbak

BILDER tagna av fotograf Rickard Ronnerstam för Lucia Choklad. Detta bör anges vid använding av bilderna

Lucia Choklad Glögg

71 kronor • Nr: 76504 • Beställningssortiment • 15 %
Ursprung: Piemonte, Italien • Producent: Giulio Cocchi • Volym: 500 ml

OBS! Lucia Choklad beställs på Systembolaget fem dagar i förväg

För mer information och fantastiska bilder kontakta lisa.lind@oenoforos.se

--------------

RECEPT

Pepparkakor
av Håkan Johansson

Blanda alla ingredienser till en deg. Degen ska bara gå ihop. Plasta in och lägg i kyl 2 timmar innan användning.

Saffransdeg

• 500 g Mjölk
  • 50 g Jäst
  • 1250 g Vetemjöl
  • 250 g Socker
  • 250 g Smör
  • 1 st Ägg
  • 10 g Salt
  • 1 påse Saffran

Blanda alla ingredienser i en köksmaskin ca 2 minuter långsamt. Öka hastigheten och knåda degen ca 5-6 minuter. Lägg degen i en skål och täck med plast och låt jäsa ca 30 minuter. Dela upp degen i 60 grams bitar och rulla ut lussekatter. Lägg på plåt och låt jäsa ca 1 ½ timme till 2 timmar. Sätt in i ugn på 220 grader och baka i ca 6-7 minuter. Tag ut och pensla med ett ägg.

Saffransskorpor

• 120 g Smör
  • 120 g Socker
  • 300 g Vetemjöl
  • 60 g Ägg
  • 2,5 g Bakpulver
  • 15 g Vaniljsocker
  • 1,5 g Hjorthornsalt
  • 1 påse Saffran
  • 50 g Hackad mörk choklad
  • 50 g Rostade hasselnötter

Blanda alla ingredienser till en deg. Dela degen i tre bitar. Rulla ut degen till plåtens längd. Baka på 200 grader i ca 20 minuter. Tag ut och låt svalna. Skär ca 1 cm skivor och lägg upp på plåt och torka i 160 grader ca 20 minuter.

Mörk Luciatryffel
av Lena Söderström

Till ca 30 st:

Sjud upp crème fraiche och smör under omrörning i en liten släpplättpanna med hög kant (ca 22 cm i diameter). Rör i Lucia Choklad under omrörning och låt bara sjuda upp. Lägg i chokladen, ta pannan från värmen och rör om tills den smälter. Häll chokladmassan i en liten plastlåda. Täck formen med plastfilm och låt chokladmassan kallna i rumstemperatur. Låt sedan massan stelna i kylskåp 1-2 timmar eller tills den går att forma till tryfflar. Ta ut kulor med kuljärn eller tesked och forma dem till tryfflar. Sikta kakaopulvret över tryfflarna och rulla dem så att de blir täckta runtom. Förvara svalt.

Ljus Luciatryffel
av Lena Söderström

Till ca 30 st:

Mät upp grädde och Lucia Choklad i en liten släpplättpanna med hög kant (ca 22 cm i diameter). Lägg i chokladen, ta pannan från värmen och rör om tills den smälter. Häll chokladmassan i en liten plastlåda. Täck formen med plastfilm och låt chokladmassan kallna i rumstemperatur. Låt sedan massan stelna i kylskåp 3-4 timmar eller tills den går att forma till tryfflar. Ta ut kulor med kuljärn eller tesked och forma dem till tryfflar. Sikta kakaopulvret över tryfflarna och rulla dem så att de blir täckta runtom. Förvara svalt.