Högsta växel för Cycliste Côtes du Rhône Villages - nu i ordinarie sortiment!

Ekologiska Cycliste Côtes du Rhône Villages har likt en höghastighetscykel tagit sig från beställningssortiment till Systembolagets ordinarie sortiment. Vinet, som kostar 89 kronor, lanserades i beställningssortiment i augusti 2015 och är så populärt att Systembolaget från och med 1 mars väljer att ha Cycliste i sitt ordinarie sortiment. Vinets profil, stil och känsla ligger i tiden och passar den medvetna svenska konsumenten.

Ekologiska Cycliste Côtes du Rhône Villages är ett klassiskt och elegant Rhônevin och ett bevis på en framgångssaga. Det tillhör nämligen inte vanligheterna att ett vin så snabbt förflyttas från Systembolagets beställningssortiment till ordinarie sortiment. Ju större efterfrågan ett vin har, desto fler butiker har vinet på hyllan.

Cycliste Côtes du Rhône Villages kommer från det som anses vara Frankrikes främsta vingårdar för ekologisk produktion. Rhônedalen har optimala förhållanden tack vare den hårda mistralvinden som med 40 km/h, 220 dagar per år, skapar ett torrare klimat som gör att angrepp på vinrankorna inte får fäste.

Cycliste Côtes du Rhône Villages är ett ungdomligt vin fullt med mörk frukt, från grenachedruvan, och fin kryddighet, från syrah. Vinet har en härlig finstämd komplexitet och är mycket matvänligt. Matcha med smakrika rätter eller rätter med viss kryddighet. Vi tänker både på traditionella kötträtter som mustiga grytor och grillat kött men också gärna vegetariska rätter med linser och bönor, en vegetarisk boeuf bourguignon och ugnsgratinerad aubergine.

Sagt om Cycliste:

Allt om Vin, 29 oktober 2015:
"Ett trevligt, fylligt och kryddigt ekologiskt vin som jag finner lätt att umgås med, speciellt över en bit mat och en önskan om att en dag få cykla mellan raderna av vinrankor på den franska landsbygden."

SvD Vin & Mat, 8 september 2015:
"Smaken är lika förtjusande lång, lagom barsk, köttigt fruktmättad stil. Detta blir höstens husvin i Kronstams kök, kan jag lova."

Cycliste Côtes du Rhône Villages 2014

Volym: Flaska 750 ml
Pris: 89 kr
Varunummer: 76065
Sortiment: Ordinarie sortiment. Garanterat 82 butiker men tack vare lokal efterfrågan i ännu fler butiker. Kika på Systembolagets hemsida för information och beställning
Alkoholhalt: 13,5%
Ursprung: Utvalda vingårdar i Côtes du Rhône Villages (för årgång 2014 Rasteau och Tulette), Frankrike
Ekologisk: Ja
Druvsort: 70% grenache, 30% syrah
Tillverkning & lagring: Efter alkoholjäsningen har vinet genomgått en tre veckors malolaktisk jäsning. Lagringen i ståltank i fem veckor bevarar vinets fruktighet.

Vi växlar inte ner än på ett tag!

För mer information, bilder och möjlighet att prova vinet kontakta Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se.