Bergslagens historia i fokus den 21–24 september

Bergslagens historia i fokus den 21–24 september

37 programpunkter, 16 medverkande aktörer, 4 dagar. Örebro läns museum fortsätter att sätta fokus på Bergslagens spännande historia. För andra året i rad bjuds allmänheten in till en mängd aktiviteter under rubriken Bergslagens historiedagar.

Bergsbruket och järnhanteringen är en central del av Örebro läns förflutna. Och det är fortfarande ett högst levande kulturarv som berör många människor. Den 21–24 september, arrangerar Örebro läns museum för andra gången tillsammans med flera lokala aktörer Bergslagens historiedagar. Under dessa dagar öppnar eldsjälar och experter runt om i länets norra kommuner upp sina kulturmiljöer och museer och delar med sig av sina kunskaper.

Precis som Matrundan eller konstrundan Ljusstråk så går konceptet Bergslagens historiedagar ut på att besökare ska resa runt i Bergslagen och upptäcka olika museer och kulturmiljöer. Nytt för i år är att historiedagarna också flyttat in i museets app. Där finns, utöver hela programmet, en karta som gör det lättare för besökare att hitta rätt och få en översikt över var det händer.

Under de fyra dagarna öppnas arkiv och museer upp, föreningar öppnar hembygdsgårdar och arrangerar visningar. I programmet finns även guidade turer för stora och små på historiska platser och föreläsningar med aktuell forskning. De allra flesta av medarrangörerna är ideella föreningar, till exempel hembygdsföreningar. Men även kommuner, museer och företag märks bland medarrangörerna.

Bergslagens historiedagar ingår i ett större tema som länsmuseet arbetat med under några år under rubriken Hyttbyggartid. Länsmuseets chef Birgitta Johansen förklarar bakgrunden:

– Att berätta om bergslag och bondebygd i Örebro län har i princip alltid varit en uppgift för länsmuseet. Vår uppgift är också att bidra till skyddet av kulturmiljöer. Ett bra sätt att göra det är att berätta om platsernas historia och genom att lyfta fram vad den betyder för oss i dag. För varje generation blir minnesbilderna från bergsbruksepoken vagare och mer avlägsen och abstrakt. Bergslagens historiedagar är ett av flera sätt som vi kan levandegöra vårt lokala kulturarv och visa upp hur relevant det är för samhället i vår egen tid.

Medverkande arrangörer Bergslagens historiedagar 2023:
Bergslagsmuseum Pershyttan
Bredsjö folkets hus