Vitryska människorättsförsvarare till Stockholm 31 mars - 4 april

Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter får i nästa vecka besök av några av Vitrysslands främsta journalister, människorättsförsvarare, kulturpersonligheter och politiker. De kommer hit för att medverka under Belarusdagarna, som Östgruppen arrangerar för tredje året i följd.

I år gästas Belarusdagarna av följande personer från Vitryssland:

Maryna Adamovitj, fru och talesperson för den politiske fången Mykolaj Statkevitj, som kandiderade i presidentvalet i Belarus år 2010 och sedan dömdes till ett sexårigt fängelsestraff, formellt anklagad för att ha organiserat "massupplopp".

Andrzej Patjobut, författare och journalist, bl.a. korrespondent för den polska tidningen Gazeta Wyborcza. Patjobut har varit föremål för ett flertal politiskt motiverade rättsprocesser och har bland annat dömts för "förtal av presidenten".

Valjantsin Stefanovitj, jurist och vice ordförande för Människorättscentret Vjasna. I praktiken ställföreträdande ordförande sedan Vjasnas ordförande Ales Bjaljatski frihetsberövades i augusti 2011 och senare dömdes till ett flerårigt fängelsestraff på politiska grunder.

Uladzimir Labkovitj, jurist i Människorättscentret Vjasnas ledning, med bakgrund i den politiska oppositionen. Är bland annat central i Vjasnas valövervakningskampanjer.

Volha Karatj (Belarus), journalist och politiker med ambition att kandidera i kommande presidentval. Ledare för den vitryska organisationen Nasj Dom (Vårt hus). Uttalad regimkritiker.

Zmitser Vajtsiusjkevitj, "svartlistad" rockikon. Vajtsiusjkevitjs musik spelas inte i statlig radio och han ges inte plats på offentliga scener i sitt hemland. En viktig orsak att han uppfattas som "misshaglig" av regimen är förmodligen hans uttalade engagemang för det vitryska språket.

Siarhej Hudzilin, pressfotograf som för närvarande arbetar på den största oberoende vitryska dagstidningen, Nasja Niva. Vinnare av Belarus Press Photo Awards (2011) för sitt fotografi "Watching evening news" från en serie fotografier som dokumenterar Hudzilins egen militärtjänstgöring. I år upptagen på PDNs lista över "emerging photographers to watch".

För bokning av intervju och övriga frågor, kontakta:

Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
E-post: info@ostgruppen.se

-------------------------

Programmet i korthet:

Mån 31 mars:
Kl 18.00-19.30: Seminarium:
Belarus inför ishockey-VM: sport i politikens tjänst?

Tis 1 april:
Kl 12.00-13.00: Lunchseminarium:
Mellan Kiev och Moskva – mänskliga rättigheter, politiska fångar och den ukrainska revolutionens återverkningar i Lukasjenkas Belarus

Kl 19.00-23.30: Kulturbetongfest:
Belarus Underground

Kl 15.00-16.30 Seminarium:
Working Class Zero? – Brott mot arbetstagares rättigheter i Lukasjenkas Belarus

Kl 18.00-20.30:
Black List Belarus (Film/samtal/konsert)

Tor 3 april:
Heldagsseminarium:
Vägskäl Belarus
Mer information >>

Hämta hela programmet (pdf) här!

Närmre information hittar du på Östgruppens hemsida: www.ostgruppen.se