Vattenfall Eldistributions Eva-Marie Rönnbäck, Customer & Markets och Ann-Marie Gelius, Network Connections LN, presenterar pågående och planerade projekt i Västernorrlands län. Foto: Patric Leonhed.

Ett viktigt steg mot en hållbar elförsörjning i Västernorrland

I Örnsköldsvik finns stora pågående och planerade satsningar som har ett betydande värde för Sveriges konkurrenskraft och förmåga att uppnå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2045. För att klara klimatomställningen behöver landet elektrifieras, med en förväntad dubblering av elbehovet under de närmsta 20 åren. Vårt geografiska område är inget undantag till denna förutsättning – för att kunna ställa om och investera i en hållbar framtid behövs även här ett hållbart energisystem med tillräcklig effekt.

Den 20 mars bjöd Övik Energi i samverkan med Länsstyrelsen Västernorrland och Region Västernorrland in till ett kunskapsseminarium och dialog om hållbar elförsörjning, med fokus på Örnsköldsvik i synnerhet och även länet i övrigt. Syftet med mötet var att skapa en dialog om framtidsplanerna för de överliggande region- och stamnäten och att samla en gemensam kompetens kring effektbristen och hur den kan avhjälpas. Deltagarna på seminariet representerade näringslivet, elnätsägare, akademin, tjänstepersoner samt politiker från kommunal och regional nivå.

Innehåll från dagen i korthet

Kommunstyrelsens ordförande, Anna-Britta Åkerlind (C), inledde förmiddagen med att presentera ett axplock av de mer än 20 miljarder kronor som investerats lokalt i den gröna omställningen under de senaste åren. Anna-Britta presenterade även kommunens samhällsekonomiska satsningar, med centralorten och Grundsunda 2030 som exempel. Inledningen avrundades med att synliggöra vilka investeringar som görs i övriga Västernorrland, presenterat av länsråd Daniel Gustafsson, och Johnny Lundin (C), ordförande regionala utvecklingsnämnden.

Resten av förmiddagen dedikerades till halvtimmesföredrag från Svenska Kraftnät (SvK), Vattenfall Eldistribution och lokala case på effektbrist från Ørsted/FlagshipONE och BAE Systems. Från SvK deltog Katarina Larsson, chefsstrateg för samhällspolitiska kontakter, och Mia Ahlstrand, samhällskontakt Region Nord. SvK presenterade organisationens uppdrag, utmaningar och scenarion för den framtida elförbrukningen, hur planeringen görs utifrån inkomna ansökningar samt hur lägesbilden ser ut för elområde 2 och Västernorrland.

Vattenfall Eldistribution tog därefter över med sitt föredrag, presenterat av Eva-Marie Rönnbäck, Customer & Markets, och Ann-Marie Gelius, Network Connections LN. Deltagarna fick en visning av hur stamnät, regionnät och lokalnät hänger samman, hur lång tid det tar för projektering till idrifttagning inom linje- och områdeskoncession, hur efterfrågan på anslutningar till elnätet kraftigt eskalerat de senaste åren, samt vilka investeringar som ska göras för stationerna i Moliden, Domsjö och Mellansel.

Först ut av två kundcase var Ørsted. Presentationen hölls av bland annat Claus Møller, Head of Execution & Operation, Power-to-X och Max Tjellander, Design & Compliance Manager. Ørsted presenterade sin organisations historik och var de är idag, bolagets expansion inom Power-to-X, en överblick av FlagshipONE i Örnsköldsvik, samt de utmaningar de står inför när det gäller att navigera det svenska energisystemet som en storskalig industrikund.

Det andra kundcaset hölls av BAE Systems Hägglunds, representerat av Tomas Karlson, Director New Business, och Mikael Edlund, Logistics & Facilities Manager. Bolaget befinner sig i en stark tillväxtperiod, med ett växande krav på ytterligare investeringar i fastigheter, resurser och kompetenser i Örnsköldsvik. Bolaget poängterar att en fortsatt expansion kommer att innebära en successivt större efterfrågan på effekt.

Ett steg framåt i energiförsörjningsfrågan

Förmiddagen avrundades med en summering av dagens innehåll och en frågestund med samtliga deltagare. Roland Nordin, vd Övik Energi, ser dagen som ett viktigt steg i rätt riktning för energiförsörjningen i Örnsköldsvik och Västernorrland.

- I Örnsköldsviks kommun finns inte bara ett behov av effekt, men även en möjlighet att producera upp till 950 MW, säger Roland. Vår svåraste utmaning är en otillräcklig kapacitet och här behöver vi jobba tillsammans för att möta behovet både i dag och i framtiden.

Det nyinrättade rådet fortsatte under eftermiddagen med ett separat möte för att ta lärdomarna från förmiddagen vidare i sitt arbete med den regionala nätanalysen.