Airberg av Jean-Marie Massaud vinner pris för bästa soffa i Muuuz International Awards 2014 (MIAW2014)

Vi är stolta över att soffan Airberg av Jean-Marie Massaud för Offecct har vunnit pris för bästa sofa i Muuuz International Awards (MIAW2014). Priset ges årligen till de mest innovativa produkterna som lanseras på den franska marknaden. Priset är instiftat av arkitekturplattformen ArchiDesignClub i samarbete med Muuuz magazine.

Airberg startade som ett experiment i Offecct Lab 2013 och lanserades officiellt som en del av Offeccts kollektion under årets Salone del Mobile i Milano. Airberg har snabbt blivit en åtråvärd soffa och är ett resultat av ett långt och kreativt förhållande mellan den franska formgivaren Jean-Marie Massaud och Offecct.

– Offecct är framstående i att erbjuda marknaden ett mycket starkt och varierat produktutbud. Detta innebär att jag med AIRBERG kunde ta ett steg längre och bryta med konventionerna och ifrågasätta gällande normer för hur en sittmöbel brukar se ut, fortsätter Jean-Marie Massaud.

Airberg består av ett strukturellt hölje som ger sken av att vara fyllt med luft, men som i själva verket hålls upp av ett avancerat system av resårer. Det unika hantverket som används i framställningen av Airberg gör det möjligt att skapa en dekonstruerad form som är mer definierad i sin asymmetri. Jean- Marie Massaud har skapat en möbel som är bekväm, hållbar och unik, vilket gör den högst samtida.

Jean-Marie Massaud föddes 1966 och tog sin examen från ENSCI i Paris 1990. Tio år senare grundade han Studio Massaud. Hans design är baserad på en välutvecklad designfilosofi. Från industriell design till arkitektur och teknisk innovation; han är en förändringens man. Massaud föredrar att ifrågasätta det befintliga för att kunna uppnå framsteg och till slut föreslå svar till samtida problem. Massauds design karakteriseras av en förståelse för världen och genom en helhetsyn skapar han objekt som fångar tidsandan på ett intressant sätt. Massaud har flera gånger blivit utsedd till årets formgivare och har för Offecct formgivit möbelserien Bond, soffsystemet Easy Block, sittsystemet Islands och ljudabsorbenten Soundwave© Pix.

Offecct har sedan starten vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som Offecct tilldelats under åren. Offeccts grundkoncept är att genom väl utvecklade och designade möbler skapa miljöer som har en positiv påverkan på människor – i mötet, i hemmet och på arbetsplatsen. Offecct arbetar i nära samarbete med flera internationellt erkända formgivare.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö) samt ISO 9001 (kvalitet).