Matti Klenells studio, Foto: Ivan Brodey

Design med en berättelse.

Först ut är formgivaren Matti Klenell som precis lanserat nya moduler till soffsystemet Font tillsammans med Offecct. Boken åtföljs också av en film.

I det nya bokprojektet samarbetar Offecct med en rad namnkunniga kreatörer, så som designskribenten Petter Eklund, fotografen Björn Ceder, Ivan Brodey och creative director Henrik Nygren. Filmen som åtföljer boken är gjord av dokumentärfilmaren Carl Javér.

”Vi vill skapa en sammanhållen berättelse om våra unika samarbeten med världsledande formgivare och ge en fördjupad upplevelse av våra produkter. Det är på sätt och vis ett slags missionerande, för att sprida kunskap och förståelse kring det arbete som ligger bakom riktigt bra design. När mässor och andra möten ställs in hittar vi andra vägar”, säger Maria Olofsson Karemyr, Brand Manager på Offecct.

Den bok som nu lanseras handlar om den svenske formgivaren Matti Klenell. Hans samarbete med Offecct startade i samband med renoveringen av Nationalmuseum i Stockholm i mitten av 2010-talet. Resultatet då var soffsystemet Font, lanserat 2018 och nu extra aktuellt med flera nydesignade moduler. I boken och i Carl Javérs film bjuds publiken in bakom scenen och får möta Klenell och Offecct mitt i arbetsprocessen.

Klenells design är alltid ledig i tilltalet, skriver Petter Eklund: ”det mesta verkar ha kommit till i nyfikenhet. Saker blir till, liksom osökt”. Samtidigt finns en kritisk blick, inte minst när det gäller kvalitetsmedvetenhet och formgivarens ansvar att bidra till ett hållbart samhälle.

”Offeccts vision är att våra möbler ska präglas av tidlös design, goda materialval och cirkulärt tankesätt redan från starten i designprocessen. Det är naturligt för oss att samarbeta med formgivare som delar våra värderingar, och även att berätta mer om hur vi gör verklighet av vår vision”, säger Maria Olofsson Karemyr.

Offect+ Matti Klenell

Utgivare: Offecct

Text: Petter Eklund

Produktfoto: Björn Ceder

Studiobilder: Ivan Brodey

Form: Henrik Nygren

Film: Carl Javér.

Beställ ditt exemplar av boken här: mail: marketing@offecct.com

DesignerMatti Klenell (född 1972) har tilldelats utmärkelsen EDIDA Swedish Design Award fyra gånger och flera av hans verk finns representerade på museum i Sverige och utomlands. Han utbildade sig till inredningsarkitekt på Konstfack 1999 och startade sin egen designstudio 2000. Klenell rör sig obehindrat mellan konsthantverk och industridesign och har skapat konstglas såväl som möbler och lampor för massproduktion åt företag som Fontana Arte, Iittala med flera. Klenell är känd som en facilitator i Designsverige och har ansvarat för utbildningen Form på Beckmans Designhögskola, lett designprojekt mellan Sverige och Taiwan och fick 2015 hedersuppdraget att ansvara för en del av den nya inredningen på Nationalmuseum i Stockholm.

Offecct AB headquarters and production in Tibro, Sweden. The company was founded in 1990 by Kurt Tingdal and Anders Englund. The group has a sales of SEK 180 million. The business is run in own premises which have a total area of around 20 000 m2. The company has showrooms in Stockholm, Gothenburg and Tibro (SE), Oslo (NO), Copenhagen (DK), London (UK), Amsterdam and Rotterdam (NL), Düsseldorf and Munich (DE), Milan (IT), New York (US) and Singapore (SG). Offecct is since 2017 a part of the Flokk - the market leader in the design, development and production of workplace furniture in Europe.

For more information, please contact:
Press support, images and corporate: Sara Gyllestrand, +46 (0)70 87 20 215, sara.gyllestrand@flokk.com

Related content