Kronprinsessparet besöker OFFECCT i Tibro

Kronprinsessparet besöker OFFECCT i Tibro

Vid Kronprinsessparets besök i Västergötland har Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel valt att besöka det internationellt framgångsrika möbelföretaget OFFECCT i Tibro.

Vid besöket kommer Kronprinsessaret att göra en rundvandring i OFFECCTs showroom och i tillverkningen av designmöbler. OFFECCTs VD Kurt Tingdal kommer att berätta om företagets 20-åriga historia av svenskt hantverk som rymmer tillväxt, ett flertal internationella designpris, och ett starkt miljöengagemang.

– Det är med en ödmjuk stolthet vi välkomnar Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel till OFFECCT. Särskilt glada är vi över att det är Kronprinsessparet som på eget initiativ uttryckt en önskan om att besöka oss, säger Kurt Tingdal, VD.

– Vi vet sedan tidigare att Kronprinsessan har ett starkt miljöengagemang och ett stort designintresse, och vi ser fram emot att höra vad Kronprinsessparet fick för intryck av Sveriges paviljong i Världsutställningen i Shanghai som OFFECCT sponsrar med ett antal Svanen-certifierade möbler, fortsätter Kurt Tingdal.

OFFECCT kommer även att överlämna en gåva till Kronprinsessparet i form av den lekfulla barnbilen PICK UP formgiven av Alfredo Häberli. Denna version av PICK UP är unikt designad i royalblå och guldfärgad plysch, för att på bästa sätt passa in i Kronprinsessparets nya boende på Haga slott.

– När min son tog sina första steg och grabbade tag i en stol för att hålla balansen insåg jag genast vad som behövdes. PICK-UP är en kombination av en stol, en "lära-gå-vagn" och ett transportmedel. När min son nu kan gå utan svårighet har PICK-UP blivit hans bil, packad med hans böcker, säger Alfredo Häberli, formgivare.

Alfredo Häberli, är född i Buenos Aires i Argentina och uppvuxen i Schweiz, och är idag en av Schweiz mest uppmärksammade formgivare.

I Tibro kommer Kronprinsessparet även att besöka Tibro Action Park där det blir en uppvisning av ungdomar från Tibro på skateboard och BMX-cyklar. OFFECCT är en av sponsorerna av Tibro Action Park.

Mer om OFFECCT finns på hemsidan www.offecct.se och information om Pick Up står att läsa på http://www.offecct.se/produkt.asp?FAM=7&ID=144.

Kurt Tingdal, VD/marknadschef OFFECCT, telefon 0504-415 00, mobil 070-581 33 83

Ulrika Darheden, marknadsassistent, telefon 0504-415 24, ulrika.darheden@offecct.se

OFFECCT grundades 1990 av Kurt Tingdal, VD, och Anders Englund, designchef. Huvudkontor och produktion ligger i Tibro, Västra Götaland. Företagsnamnet är en fantasifull kombination av det svenska ordet offentlig och det engelska ordet affect. Ordleken förklarar själva kärnan i företaget – att påverka det offentliga rummet.

OFFECCT kombinerar genuint svenskt hantverk med kvalitativ, nytänkande och kontrastrik design. Vi förverkligar vår vision i nära samarbete med internationellt erkända formgivare som delar vårt företags passion för kreativa mötesplatser som gestaltar skandinavisk designtradition och starka miljövärderingar.

OFFECCT har under 20 år vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som OFFECCT tilldelats under åren.

Flera offentliga miljöer världen över har inretts med möbler från OFFECCT. Några exempel är Restaurang Kungsholmen, Stockholm (Sverige), Pravda Restaurant, Helsingfors (Finland), Dansk Radio, Köpenhamn, (Danmark), MoMA; The Museum of Modern Art, New York (USA), Sfera building Restaurant, Kyoto (Japan).

OFFECCT är idag ett internationellt verksamt företag och finns bl.a. representerat i Danmark, Finland, Norge, Island, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal, Holland, Tyskland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Österrike, Estland, Ryssland, Tjeckien, Japan, USA, Kanada, Australien, Sydafrika och Hong Kong.

Webb: www.offecct.se