OFFECCT inleder samarbete med den danska arkitektbyrån 3XN som ger form åt Ørestad

Inför 2011 års upplaga av möbelmässan i Milano inleder OFFECCT ett samarbete med det framgångsrika danska arkitektkontoret 3XN och lanserar ljudabsorbenten SOUNDWAVE® Bella.

I arbetet med att formge Bella Sky Hotel i Köpenhamn vände sig 3XN till OFFECCT för att ta fram en helt ny ljudabsorbent som stämde överens med projektet i sin helhet. Bella Sky Hotel öppnar i maj 2011 och kommer med sina 2 torn, 814 rum, 30 konferensrum, 3 restauranger samt 2 barer bli Nordens största designhotell.  3XN liknar hotellets två torn vid ett dansande par som bildar en tydlig portal och landmärke för Köpenhamns nya stadsdel – Ørestad.

- I samband med utformningen av hotellets konferensrum, kontaktade vi OFFECCT med önskan om en skräddarsydd akustisk panel av hög kvalitet, säger Kim Herforth Nielsen, grundare av 3XN.

- När vi formgav SOUNDWAVE® Bella inspirerades  vi av själva byggnaden som är väldigt skarp och påtaglig med avsaknad av räta vinklar. Effekten och referensen till byggnaden blev tydligare av att vi tog en hel vägg i anspråk i varje konferensrum som bekläddes med SOUNDWAVE® Bella i vitt, fortsätter Kim Herforth Nielsen.

- SOUNDWAVE®-systemets flexibilitet möjliggjorde att vi kunde ge varje enskilt konferensrum en egen identitet genom att låta en ruta på varje vägg få en avvikande färg för att på så sätt skilja de olika rummen åt, avslutar Kim Herforth Nielsen.

- Vi är oerhört glada för samarbetet med 3XN som är ett mycket intressant arkitektkontor, och vi hoppas att detta första projekt kommer att leda till mer intressant designutveckling för bägge parter framöver, säger Kurt Tingdal, VD, OFFECCT.

SOUNDWAVE® Bella finns tillgänglig i standardfärgerna antracit, grå, grön och offwhite, samt som tygklädd i 60 olika kulörer från Gabriel Europost.

OM 3XN

3XN från Danmark är ett av Europas mest framstående arkitektkontor och är kända för två saker: en förkärlek för banbrytande arkitektur och projekt som kräver en hög grad av noggrannhet och ett utförande av högsta kvalitet.

OM OFFECCT

OFFECCT grundades 1990 av Kurt Tingdal, vd, och Anders Englund, designchef. Huvudkontor och produktion ligger i Tibro, Västra Götaland. Koncernen, som har 42 anställda, omsätter ca 103 miljoner kronor. Drygt 50 % av omsättningen utgörs av export till 47 länder.

OFFECCT har under 20 år vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som OFFECCT tilldelats under åren. OFFECCTs grundkoncept är att genom väl utvecklade och designade möbler skapa miljöer som har en positiv påverkan på människor - i mötet, i hemmet och på arbetsplatsen. OFFECCT arbetar i nära samarbete med flera internationellt erkända formgivare.

För OFFECCT är miljöstrategin lika viktig som kvalitet och design och det märks i allt från vilket lim man använder på kontoret till materialval, energi, transport och logistik. Stora delar av sortimentet har blivit Svanen-märkt av SIS miljömärkning och företaget är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljöcertifiering) samt ISO 9001 (kvalitet).

Flera offentliga miljöer världen över har inretts med möbler från OFFECCT. Några exempel är ÅF samt Sveriges Arkitekters kontor i Stockholm, MTV studio i New York, Microsoft i Hong Kong, Philips i Istanbul, MoMA (The Museum of Modern Art) i New York och Sfera building Restaurant i Kyoto.

Information om OFFECCT finns också tillgänglig på:

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Kurt Tingdal, VD/Marknadschef, OFFECCT, telefon 0705-813383

David Lerdell, OFFECCTs presskontakt, tel. 076-339 04 66, e-post: offecct (a) lerdell.com